Försöker få ett formulär att fungera som datum urval för en rapport. Du får se på din kod: Hej tack för ditt svar! Vad heter formuläret i tabellen/frågan som du vill filtera på? Tabellen heter T_Boendekö (den enda taballen än så länge). Frågan heter urval, ska bara ha fram antal anmälningar mellan dom datum som skrivs i urvalformuläret. Vad heter fältet som innehåler datumet? Ligger det med i frågan? I tabellen heter fältet anmälningsdatum. Det ligger med i frågan (har funktionen antal där), är ut efter hur många som anmält sig mellan vissa tidsintervaller. Varför skrev du då [date] i ditt vilkor? Ersätt det med anmälningsdatum. Så kommer det nog att fungera. ;o) Du har så rätt (ursäkta en amatör) Det funkar så till vida att jag för fram samtliga poster mellan dom valda datumen. Men jag är bara ute efter antal poster och då vill det sig inte. Tackar för den hjälp du gett mig!!!! Inget att förlåt. Vi har alla varit amatörer. ;o)Hjälp med datumurval för rapport via formulär!
Private Sub Urval_Click()
Dim ReportName
ReportName = "datum"
DoCmd.OpenReport "datum", acViewPreview, , WhereCondition = "date between #" & Me.From & "# and #" & Me.Tom & "#"
End Sub
Det enda som händer med följande kod är att han öppnar rapporten, den bryr sig inte om WhereCondition urvalet??
Vad är det som är fel???
Tacksam för hjälp!!Sv: Hjälp med datumurval för rapport via formulär!
<code>
Dim ReportName
ReportName = "datum"
DoCmd.OpenReport "datum", acViewPreview, , WhereCondition = "date between #" & Me.From & "# and #" & Me.Tom & "#"
End Sub
</code>
Den kommer göra en likamed operation och skickar det värdet. Alltså 0 som WhereCondition. Du bör oxå ha kontroll för värdena:
Testa med:
<code>
Dim ReportName
ReportName = "datum"
If IsDate(Me.From) Then
If IsDate(Me.Tom) Then
DoCmd.OpenReport "datum", acViewPreview, , "[date] Between #" & Me.From & "# And #" & Me.Tom & "#"
Else
Msgbox "Du har inte angivit Tom!"
End If
Else
Msgbox "Du har inte angivit From!"
End If
End Sub
</code>
Eller om fälten skall vara valfria:
<code>
Dim ReportName As String
Dim WhereCondition As String
ReportName = "datum"
If IsDate(Me.From) Then
If IsDate(Me.Tom) Then
WhereCondition = "[date] Between #" & Me.From & "# And #" & Me.Tom & "#"
Else
WhereCondition = "[date] >= #" & Me.From & "#"
End If
ElseIf IsDate(Me.Tom) Then
WhereCondition = "[date] <= #" & Me.Tom & "#"
End If
DoCmd.OpenReport "datum", acViewPreview, , WhereCondition
End Sub
</code>Sv: Hjälp med datumurval för rapport via formulär!
Har testat din två alternativ. Men som i mitt egna exempel så generar det en dialog ruta som uppmanar till att ange parametervärde för date?
Fälten i formuläret är obundna, formaterade för kort tids format (2003-03-24)Sv: Hjälp med datumurval för rapport via formulär!
Sv: Hjälp med datumurval för rapport via formulär!
Om du beskriver ditt kvarstående problem så kanske jag kan hjälpa dig med det oxå.
Om det inte har med taumvilkoret föreslår jag att du startar en ny tråd.