Hej! Det är dax att lära dig VBA. Du skriver då bara: Hej! Hej igen!Uppdatering av fält i ett underformulär
Jag hade blivit oerhört glad om någon skulle kunna hjälpa mig med denna fråga.
Jag har ett formulär med ett underformulär och båda formulären hämtar sina poster från varsin tabell.
Formulären är relaterade till varandra så poster i underformuläret visas för aktuell post i "huvud"formuläret.
Nu ville jag kunna lägga till poster i underformuläret och det var inga problem, ett nytt "popup" formulär löste detta men...
Hur får jag underformuläret att uppdateras när jag lagt till en ny post. NU måste jag stänga hela forumläret och öppna igen för att den nya posten skall visas i underformuläret.
Jag är en högst "modest" användare av Access och kan tyvärr ingen "access-kod" men det känns som om någon av de färdiga uppdatera funktionerna i access skulle kunna lösa detta, eller?
Jag använder Access 2000.
Någon som vet? Hur gör jag?
Tack på förhand!
PeterSv: Uppdatering av fält i ett underformulär
<code>
Private Sub Form_AfterUpdate()
Form("Formulär Namn")("Kontrollnamn").Requery
End Sub
</code>
I ditt modal fönster.Sv: Uppdatering av fält i ett underformulär
Tack för svaren. Det är sant, lite VBA hade nog inte skadat men jag måste ju testa F9 också :-).
Jag hittade en annan snutt som jag testade: RunCommand acCmdRefresh som jag lagt in nu men den måste ju kopplas till en särskild händelse och har blivit en "Uppdatera lista" knapp.(det bästa alternativ jag kunde se)
Jag tänker i alla fall prova båda svaren och jag tackar er båda för att ni ville hjälpa mig och ber att få återkomma med ev följdfrågor.
MVH
PeterSv: Uppdatering av fält i ett underformulär
Min tanke var att när jag stängde ned mitt popup-fönster, som jag matat in uppgifter i skulle underormuläret som fanns i formuläret jag startat ifrån uppdaters direkt utan någon att behöva kopplas till en ny händelse. Händelsen som styr uppdatering av underformuläret är alltså när jag stänger pop-up formuläret med ny inmatad data.
Hur skall kod-exemplet placeras för att detta skall fungera? I pop-up formuläret eller...
Ber om ursäkt för att jag inte fattar riktigt :-(
Peter