Hej, > <b>Jag har hört att man måste ändra skriv-rättigheterna till själva mdb-filen och katalogen denna filen finns i. Men hur gör man?</b> Hej,Ändra data i Access2000 via ASP.NET
Jag har lite problem med att ändra data i en Access-databas via ASP.NET och OleDb.
Jag har hört att man måste ändra skriv-rättigheterna till själva mdb-filen och katalogen denna filen finns i. Men hur gör man?
Jan använder XP professional, IIS 5.1, Access 2000, .NET Framework 1.0
Tacksam för svarSv: Ändra data i Access2000 via ASP.NET
Börja med att kolla om du kör FAT/FAT32 eller NTFS. Kör du FAT/FAT32 så är det inte filrättigheter som är ditt problem.
Kör du NTFS så måste du ändra filrättigheterna. Börja med att slå av Simple File Sharing via Control Panel => Folder Options => bocka av Simple File Sharing.
Höger klicka på din MDB-fil och välj flicken Security. Där ska du stoppa in de användare som ska kunna skriva till databasen, troligtvis IUSR_%ComputerName%. Välj Add och lägg till rätt konto, kolla sedan så att han får rätt rättigheter, exempelvis Modify.Sv: Ändra data i Access2000 via ASP.NET
Jag provade det du föreslog. Det går fortfarande inte att lägga in data i tabellen.
Jag får följande felmeddelande:
[OleDbException (0x80004005): Operation must use an updateable query.]
Jag använder förljande command text:
INSERT INTO TestTable VALUES(1,'två',3)
TestTable har tre kolumner med följande datatyper:
tal
text
tal