Ska konvertera ett större administrativt system från 2k till XP. Till detta hör två mindre kompletterande system, som också ska konverteras. Alla tabeller ligger i separat (gemensam) databas. Kan vara så att det krävs att du kompilerar om koden. Eftersom den normalt kompileras och cachas fram till förändring. Om det inte är allt för många formulär och moduler. Kan du ju prova med att för varje formulär och modul. Klippa ut och klistra in koden. Konvertera/importera dem till XP. Sedan kompilera där. Hej Lissu, Tack för tipsen! Konvertering Access 2000 till 2002 (XP)
Luttrad som jag är (eller kanske vis av tidigare erfarenheter) tänkte jag börja med den minsta rutinen, som innehåller ett tiotal frågor, ungefär lika många formulär (som är samlade i ett formulär med en flikkontroll), några rapporter, inga makron, två kodmoduler. Den startar med ett startformulär, som sedan visar flikformuläret.
Jag har prövat att konvertera till 2002 resp skapa helt ny db och importera alla objekt, men när jag sedan startar applikationen i XP så lägger den av, visar rutan att ett fel har uppstått och frågar om jag vill skapa en säkerhetskopia resp skicka info om felet till MS. Här spelar det inte någon roll vad jag väljer, samma sak sker varje start.
Jag får alltså ingen som helst information om VAR (i vilket objekt) felet ligger och inte heller VAD som är fel...
Någon som har liknande erfarenheter? Tips om var jag ska börja leta? Jag törs inte ens tänka på att konvertera den stora applikationen...
För information ska jag säga att kodsidorna inte innehåller särskilt avancerad programmering... :) Och inga anrop till några externa konstigheter...Sv: Konvertering Access 2000 till 2002 (XP)
Om det inte funkar. Har du i alla fall haft något att göra.
;o)Sv: Konvertering Access 2000 till 2002 (XP)
Jag har varit med om liknande problem.
Vet inte vad du har för språkversioner av Access ?
Det här gäller om du har svenska versioner.
I mitt fall blev det problem vid konverteringen när referenser från frågor till underformulär användes.
I svensk access ser en referens ut så här:
[FORMULÄR]![formname]![subformname].[FORMULÄR]![controlname]
Om du jämför med det engelska uttrycket ...
[FORMS]![formname]![subformname].[FORM]![controlname]
... ser du att här är det skillnad på FORMS (med s) och FORM (utan s).
På svenska så heter båda FORMULÄR dvs det är ingen skillnad på plurar och singular.
Så det som du kan prova är att efter uppgradering ändra från det första alternativet (FORMULÄR) till det senare alternativet (FORMS och FORM) om du har några sådana referenser i din kod eller i nån fråga eller dylikt.
Micke MicrosoftSv: Konvertering Access 2000 till 2002 (XP)
Andreas - jag har nog att göra ändå, men jag tror tyvärr att det "lusläsning" av all kod och alla inställningar som gäller..