Hej... Hur menar du att du har fått det att fungera i Access? Tanken med "räknare" är att du inte ska bry dej om värdet, det ska bara vara unikt. Om du behöver bestämma värdet eller formatet på det är istället en kolumn av typen heltal eller text du ska använda. Lämpligtvis anger du att den kolumnen ska vara unik så att du inte kan få dubletter. Du är inte något vidare generos vad det gäller förklaring. Alternativ 3 typ i så fall, den skall ju räkna upp med så många jag behöver efter 33- Då behöver du ju inte lagra 33-. Bara lägga till det när det visas. Det har du rätt i , lättast är nog att lägga till 33- när det skall visas eller som du säger, en separat tabell man lägger till 1 från sista posten...Räknare/ID
Har ett problem i med en access databas och id nummer eller räknare.
Om man använder en "vanlig" räknare så får ju nya poster nummren 1, 2, 3 osv...
Men jag skulle behöva en räknare som fungar med typ denna intervall:
33-1, 33-2, 33-3 osv...
Har fått det att funka så att det visas så om man är inne i access, men om jag nu vill hämta datan via asp så funkar ju det inte att anropa ex posten 33-1 för då finns den inte för att om jag öppnar samtliga poster via asp så ser jag att id nummren är lagrade med 1, 2, 3 ändå.
Varför? Och går det att få en räknare som räknar upp enligt ett förutbestämt mönster?
Att nämna är att jag kommer att addera nya poster via asp.
/peterSv: Räknare/ID
Du kan inte ha ett annat format än långt heltal för räknare
Skall du ha i ditt format, måste du ha det som ett textfält och du måste själv hålla koll på vilket det högsta "id't" är och sedan måste du addera ett till det värdet innan du sparar en ny post.Sv: Räknare/ID
/JohanSv: Räknare/ID
Hur lång kan din seria vara?
Alt. 1
33-1 -> 33-9
34-1 -> 34-9
35-1 -> 35-9
Alt. 2
33-1 -> 33-99
34-1 -> 34-99
35-1 -> 35-99
Alt. 3
33-1 -> 33-999
34-1 -> 34-999
35-1 -> 35-999
osv.
Eller är det bara ett prefix?
33-1 -> 33-nSv: Räknare/ID
fast ja kan nog lägga gränsen vid 33-999
/peterSv: Räknare/ID
Annars kan du ju skippa i räknare och köra med två kolumner. Och spara en egen räknare i en separat tabell. Som du ökar med ett varje gång någon begär ett nytt id eller om du tar största värdet för en serie och lägger till ett.Sv: Räknare/ID