Hej! Har du någon relation mellan tabellerna? Det får jag kanske utgå från...? Jo,, men jag vill lista all data sida vid sida så man ser i vilken tabell som data saknas/existerar! Om du vill kontrolera vilka som saknas och har primärnyckel: Skillnad framgår om du visar bägge fälten i frågeresultatet. Jag har 3 tabeller med samma struktur, vissa data kan vara samma men jag vill få fram tex vilka rader som finns i tabell 1 men inte i tabell 3 osv...Skillnader i data
Jag har tre tabeller med samma struktur, hur skall jag göra för att kolla skillnaderna i data för en kolumn??
/AndreasSv: Skillnader i data
I så fall kan du som enklast göra en urvalsfråga där villkoret är <>"kolumn i den andra tabellens värde".Sv: Skillnader i data
Sv: Skillnader i data
SELECT Tabell1.*
FROM Tabell1 LEFT JOIN Tabell2 ON Tabell1.datum = Tabell2.datum AND Tabell1.klockslag = Tabell2.klockslag
WHERE Tabell2.ID Is Null
Om Du saknar primärnyckel:
SELECT Tabell1.*
FROM Tabell1 LEFT JOIN Tabell2 ON Tabell1.datum = Tabell2.datum AND Tabell1.klockslag = Tabell2.klockslag
WHERE Tabell2.datum Is Null AND Tabell2.klockslag Is Null
Du kan oxå använda en underfråga och Exists:
SELECT Tabell1.*
FROM Tabell1
WHERE NOT EXISTS (SELECT Null
FROM Tabell2
WHERE Tabell1.datum = Tabell2.datum AND Tabell1.klockslag = Tabell2.klockslag)
Men då måste underfrågan exetueras för varje rad. Vilket är mindre effektivt.
datum och en kolumn med klockslag
Sv: Skillnader i data
Skillnaderna kan du också se i en rapport baserat på frågan.
Dvs där det skiljer sig åt skriver du ut bägge värdena och har exempelvis respektive tabell som kolumnrubrik.
Fast du pratar om 3 tabeller?
1) Är det någon som är "rättningsmall" för de andra?
2) Är datum och klockslag samma i alla tre tabellerna och sedan har du ytterligare fält som kan skilja sig åt?Sv: Skillnader i data