Har idag en VPN anslutning till firmans server som fungerar bra. Jag gissar att du har tillgång till SMB på servern via ditt VPN, då går det alldeles utmärkt att köra som du gör! En gissning är att förbindelsen till servern bryts ibland och att du då tappar din connection till databasen. Hur är applikationen uppbyggd? Kopplar den upp en connection till databasen som används så länge programmet är öppet eller öppnar du en connection för varje anrop till databasen? Om du öppnar en som alltid är öppen kan du testa att ansluta vid varje anrop istället, då gör det ju inget om förbindelsen bryts emellan anropen. Jag gjorde applikationen först med temporära connections men fann rätt snart att en fast connection ökade prestandan nått så avsevärt så jag hade inte direkt något val. Det borde gå alldeles utmärkt, så tänkte jag göra en gång, men blev aldrig av... Problemet var att jag inte hittade något sätt att kontrollera om connectionen hade brutits utan att försöka använda den. Med andra ord tror jag man måste fånga felet som uppstår när det inte fungerar och i de fallen ansluta på nytt.Access vid VPN, tappar connection
Men det händer att den applikation som jobbar mot en accessdatabas på firman tappar connection till databsen. Det kan fungera klockrent under en längre stund för att plötsligt tappa.
Vad jag undrar är om man bör använda en viss typ av connection vid just VPN.
Enl. inlägg 72269 så ska detta inte fungera över huvud taget men jag kanske inte uppfattat det rätt !?
Sv: Access vid VPN, tappar connection
Lite funderingar bara...
/JohanSv: Access vid VPN, tappar connection
Med andra ord så kör jag med fast connection.
Men jag har testat under utvecklingen av programvaran att bibehålla anropen för ansutningarna trotts att dom aldrig stängs och det verkar inte påverka farten negativt. Tror du man kan göra så vilket skulle göra att om anlutning har brutits så ansluts den igen, prestandan sjuker bara vid de tillfällena .. typ !?Sv: Access vid VPN, tappar connection
/Johan