Jag har Access och ASP och har ett formulär med ett TEXTAREA-fält. Hur skall jag få med radbrytningar i texten som jag skicka m h a formuläret? Nu blir allt bara i en enda stor klump! JAg tycker det är bättre att spara informationen som den är skriven. Istället formatera den när den visas. Okej... I detta fallet spelar det inte så stor roll, men jag skall lägga det bakom örat ;o) Jag öppnade upp min gamla tråd eftersom att jag fick lite nya funderingar på detta! Men jag fattar fortfarande inte hur jag skall lägga det... *hi hi* Okej!! Jo tyvärr så försvinner ju de förbenade radbrytningarna. Det var ju snyggt när den körde en replace, men svårt sen när texten ska redigeras eftersom att det blir massor av BR här och där... Sen är ju inte jag ngn jättestjärna heller... Så... Fick göra ny_text = Replace("Text",vbCrlf,"<br>") innan det fungerade. Tack!Skicka med radbrytningar...
mvh sophieSv: Skicka med radbrytningar...
Du får göra en Replace på VbCrlf och ersätta det med <br>.
sText = Request.form("textrmassa")
Replace("sText",vbCrlf,"<br>")
/Anna-KarinSv: Skicka med radbrytningar...
Sv: Skicka med radbrytningar...
Du gör på samma sätt, men du kör Replace när du skriver ut din textmassa.
dvs.
sText = RecSet("textrmassa")
Sen skriver du ut sText där du vill ha den.
/Anna-Karin.Sv: Skicka med radbrytningar...
Jag skulle vilja få detta som Anna-Karin skriva att fungera i en text som kommer upp i ett formulär.
Men vart skall det skrivas? Här??
SQL = " SELECT datum,
" inlagg
o.s.v
Eller skall det skrivas där texten skrivs ut? <%=rs("inlagg")%>
*kliar mig i huvudet*Sv: Skicka med radbrytningar...
Du kan skriva så här om du vill
sText = RecSet("textrmassa")
<input tyep="text" name="test" Value="<%=sText%">
Din text hamnar då i en textbox med radbrytningar och allt.
Hur det blir när du skriver ut i en textarea vet jag inte, sitter inte så till att jag kan testa nu.
//Anna-KarinSv: Skicka med radbrytningar...
Nu har jag i min SQL-sats (VALUE) när jag matar in:
'"& Replace(nytttext, vbCrlf,"<BR>") &"',
Men sen när jag öppnar texten i ett formulär för att kunna redigera den så syns ju alla <BR>.Sv: Skicka med radbrytningar...
Om jag inte minns fel så behöver du inte köra replace om du skriver ut till en textarea.
Utan enterslagen ska hänga med ändå
(Jag sitter på fel dator på dagarna så jag kan inte testköra något, tyvärr.)
//Anna-KarinSv: Skicka med radbrytningar...