Hej! Datumformat är och kommer nog alltid att vara ett gissel. Jag är lite nybörjare på det här och har precis fått det att fungera. Därför skulle jag bli glad om ni skriver lite utförligare vad det är som behövs göras!Problem med datumformat
Jag har byggt en gästbok, en sida då som skickar information till en accessdatabas. När man skickar ett inlägg skickar man även information om när inlägget skrevs. Jag har gjort en formulärfält som är gömt med <%=now%>. Datumformatet på webplatsen är enligt följande: dd/mm/yyyy.
Mitt problem är att när datan skickas så läggs det till fel i databasen. Access blandar helt enkelt ihop datumet med månaden och datan som förs in blir istället mm/dd/yyyy med det riktiga datumet som mm och den riktiga månaden som dd. Så om dagens datum är som i morgon, 07/06/2003 så läggs det istället in i databasen som 06/07/2003, fast det står rätt i hiddenfältet (det har jag kollat). Och vad jag förstått så spelar det ingen roll om jag gör en ändring i designläget Format, för det bestämmer bara hur det visas i databasen, inte hur det lagras!
Ursäkta om jag är övertydlig, men jag måste fixa det här så fort som möjligt!Sv: Problem med datumformat
Standardlösning 1A är att göra en egen datumhantering som konverterar korrekt mellan de olika format som du ska ha på din sida och i din databas, och sen köra allt igenom dem. Kanske är lite omständigt om du har kommit en bra bit i utvecklingen men.... Ja du vet.
//Mikael.NETSv: Problem med datumformat
TackSv: Problem med datumformat
Bah, Jag har löst det nu genom att sätta lcid=1053, men då blir det ju så förbannat tråkigt datumformat.