Hejsan! har dessa fält i min databas Jag tycker att du ska dela upp tabellen i 2 tabeller istället. En där du lagrar lagID, lagnamn, spelade matcher, poäng, gjorda mål och insläppta mål för respektive lag. (Vill du att lagen ska tillhöra olika grupper eller serier kan du lägga till serieID eller gruppID som ett fält i tabellen. Skapa sedan ytterligare en tabell där du har serieID och serienamn alt. gruppID och gruppnamn som fält.) Jag har en lösning som bygger på två tabeller:sortera och grupera i Access så att rätt lag leder :-)
id
omgang
match_datum
hemmalag
bortalag
malhemma
malborta
pointhemmalag
pointbortalag
och jag har försökt att fixa med det själv, har fått fram den info jag vill ha fram nästan
har lite kvar, vet bara inte om det är rätt det jag gjort, det är ett formulär som hämtar in all info från ett annat formulär, och det formuläret hämtar in från en tabell, tabellen heter klaramatcher.
vad jag vill få ut är att det gupperar hemmalag & bortalag och sorterar sedan efter poänen (Pointxxx) ibland är ju ett lag hemmalag och ibland ett bortalag och då måste ju poänen hänga med lagen så om typ lag A är hemma lag och spelar mot lag B som är borta lag så hamnar ju lag A:s poäng i pointhemmalag och lag B:s poäng i pointbortalag sedan så blir det tvärt om lag B är hemma lag osv. då måste ju poängen hänga med så att det blir rätt då man skall få fram en rättvis tabell.
och då vill jag gruppera hemmalag & bortalag sedan sortera först efter poäng sedan målen, om lag A & B har lika många poäng så skall de lag som har mer mål vada det bästa. om lag A vinner så skall det stå en 3:a i pointhemmalag och siffran 0 i pointbortalag, för Lag B om det blir tvärtom Att Lag B vinner så skall det vara en 3:a i pointbortalag osv. ibland så kan det bli förlängning och då står det en 2:a eller en 1:a i pointxxx och jag vill kunna räkna antal gånger som laget har fått en 3:a 2:a 1:a eller en 0:a (siffran 0
koden här funkar bra och det blir rätt, den skriver ut lagen och hur många matcher, mål och poäng varje lag har den sorterar sedan efter poäng och vid lika poäng så är det målskilnaden som avgör.
<code> SQL="SELECT DISTINCTROW xlag.Lag, Sum(xlag.Points) AS Summapoints, Sum(xlag.mal) AS Summamal, Sum(xlag.vinst) AS Antalmatch FROM xlag GROUP BY xlag.Lag ORDER BY Sum(xlag.Points) DESC , Sum(xlag.mal) DESC;" </code>
hoppas jag förklarat bra nu :-)
/TommySv: sortera och gruppera i Access så att rätt lag leder :-)
Sedan skapar du en annan tabell där du lagrar matchspecifika data, dvs lagIDHemma, lagIDBorta, mål, osv om du vill lägga till fler fält. Om du strukturerar det på detta sätt kommer det att lösa sig för dig, men du får så klart tänka om gällande uppdatering och insättning av data i databasen.
Slutligen ett litet tips. Lär dig Normalformerna så kommer dina databaser att bli mycket bättre på alla sätt och vis. Ovanstående lösning kan optimeras ännu mer men den duger bra till en början.
/HMLSv: sortera och grupera i Access så att rätt lag leder :-)
tblLAG
Lag: Text(50)
och
tblRES
ID: Autonumber
LAG1: Text(50)
LAG2: Text(50)
MAL1: Integer
MAL2: Integer
Problemet med att det är både hemmamatcher och bortamatcher löser man med en UNION-fråga och som bygger på två andra frågor.
Se bilder på formulär och tabeller på http://www.prisguiden.nu/access/matchresultat.asp där finns också en gratis mde-fil att ladda ner.