Felmedelandet är: Det är ett an det vanligaste ASP problemen nybörjare har. Svaret finner du i FAQ eller om du söker i forumet. JAg antar att du inte tittat där först? Jodå har redan läst FAQ och suttit på nätet i åtskilliga timmar. Nu är jag hemma men jag återkommer i frågan när jag e på jobbet på måndag. Felet är troligtvis inte rättighetsbaserat utan något annat problem. IUSR har fullständiga rättigheter men guest borde väl inte behöva det? Okej nu blir det inte kulProblem med ASP, ODBC felmeddelande
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
Koden är:
<code>
<% OPTION EXPLICIT
RESPONSE.BUFFER=TRUE
Dim Connect, ExeStrang, dbData,Datum,Tid,Namn,Msg,IP,DateInfo,TimeInfo,foo,slask
Namn=REQUEST.FORM("Namn")
Msg=REQUEST.FORM("Message")
IF Namn="" OR Msg="" then
ELSE
Datum=Date()
Tid=Time()
IP=Request.ServerVariables("Remote_Host")
SET Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
slask= "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq="& Server.MapPath("/")& "\test\gbook.mdb"
'slask = "Provider=Microsoft.jet.OLEDB.4.0;Data="& Server.MapPath("/")& "\test\gbook.mdb;Persist Security Info=False"
Connect.open slask
Exestrang="INSERT INTO Tabell(Datum,Tid,Namn,Message,IP) VALUES ('"& Datum &"','"& Tid &"','" & Namn & "','"& Msg & "','"& IP &"')"
Connect.Execute ExeStrang
Connect.close
END IF
RESPONSE.REDIRECT("guestbook.asp")
%>
</code>
Anledning till varför jag har en bortkommentad slask är för att jag trodde felet var i connect.open efter ett tag. Felmedelandet kommer dock på Connect.ExecuteSv: Problem med ASP, ODBC felmeddelande
Jag hoppas du först söker nästa gång. Om du hittar ett tidigare inlägg som är besvarat får du svar direkt och slipper belasta forumet med "gamla" fråger som ställs upprepande gånger, av vad jag tror, lathet.
:o)Sv: Problem med ASP, ODBC felmeddelande
Koden funkar fin fint på IIS4.1 men inte IIS5Sv: Problem med ASP, ODBC felmeddelande
Nu fungerade det, varför vet jag inte...
efter en omboot(?)
Har inte ändrat något i inställningarna sedan i jag körde sist :(