Morsning! Så fort någon skriver att det går att läsa men inte skriva till en Accessdatabas så tänker jag på att guest inte har skrivrättigheter och jag tror även i .net att det är samma syndrom. Nu tror jag dock att du måste tillåta användaren aspnet att editera databasen. Tyvärr så hjälpte det inte att jag försökte med olika användare, lösenord eller olika lägen, men det var ett bra tips... Felet med rättigheter kommer med lite olika utseenden, båda dina exempel stämmer in på just detta. Jag kör lokalt på datorn så rättigheter borde väl inte vara några problem o några skrivskydd har jag inte sett... Jodå, det är samma problem lokalt som för en webbserver - rättigheterna måste sättas på databasen. Se till att alla får fulla rättigheter på databasen och prova igen. Jag har försökt men troligtvis fattar jag inte ett dugg om hur rättigheterna fungerar, kanske någon skulle villa mejla en databas.mdb till mig med rätta inställningar med fulla rättigheter som jag kan testa med, det vore jätteuppskattat!INSERT INTO i Access 2000 med VB.NET ?
Jag har en Access databas som jag kan läsa från, men vad jag än försöker så kan jag inte skriva till den. Jag använder VB.NET Det vore snällt om någon kunde förklara lite hur INSERT INTO fungerar.
I min tabell i databasen har jag 6 kolumner och 2 poster.
Kolumnerna är följande: ID, År, Månad, Dag, Timme, Minut
Kan det vara nåt krux med att de är Integers?
<code>
Public Sub Connect_Database()
Dim database_name As String
Dim connect_string As String
database_name = Application.StartupPath()
database_name = database_name & "\Databas.mdb"
connect_string = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & database_name
Dim myConnection As New OleDbConnection(connect_string)
myConnection.Open()
End Sub
'-------------------------------------------------------
Private Sub cmdKnapp_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles cmdKnapp.Click
Call Connect_Database()
Dim cComCommand As OleDbCommand
Dim cDBRReader As OleDbDataReader
Try
cComCommand = myConnection.CreateCommand
cComCommand.CommandText = "SELECT * FROM Påminnelser"
cComCommand.CommandTimeout = 20
cDBRReader = cComCommand.ExecuteReader()
While cDBRReader.Read()
txtPåminnelser.Text = cDBRReader.GetValue(0)
txtPåminnelser.Text = txtPåminnelser.Text & " " & cDBRReader.GetValue(1)
txtPåminnelser.Text = txtPåminnelser.Text & " " & cDBRReader.GetValue(2)
txtPåminnelser.Text = txtPåminnelser.Text & " " & cDBRReader.GetValue(3)
txtPåminnelser.Text = txtPåminnelser.Text & " " & cDBRReader.GetValue(4)
txtPåminnelser.Text = txtPåminnelser.Text & " " & cDBRReader.GetValue(5) & vbCrLf
End While
Catch ex As Exception
Call Console.WriteLine(ex.ToString)
Finally
Call cDBRReader.Close()
End Try
End Sub
</code>
Tack för hjälpen!
Mvh /AleSv: INSERT INTO i Access 2000 med VB.NET ?
Så hoppa ut i filsystemet, högerklicka och sätt rättigheterna på databasen så den användaren kan få rätten att uppdatera/skriva.Sv: INSERT INTO i Access 2000 med VB.NET ?
Om jag kör koden nedanför blir det inget fel i själva koden, men det händer inget i databasen...
<code>
Dim MyConnection As New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Application.StartupPath & "/Allt I Allo.mdb;User ID=Admin;Mode=Share Deny None")
myConnection.Open()
Dim MyCommand As New OleDbCommand("INSERT INTO test (hej1, hej2) VALUES ('hej3', 'hej4')", MyConnection)
MyCommand.CommandText = "SELECT @@IDENTITY"
MsgBox("Last ID was : " & MyCommand.ExecuteScalar())
MyConnection.Close()
MyCommand.Dispose()
</code>
Jag tror precis som förregående att det har med rättigheter att göra. Pröva att ge "everyone" "fullcontroll" på mappen som databasen ligger i.
I annat fall kanske du kan ge lite mer info om vilket os servern har och vilken vers av dot net.Sv: INSERT INTO i Access 2000 med VB.NET ?
Jag kanske måste starta upp någon server eller? Det låter ju lite lustigt...
Jag kör med Windows XP
framework 1.0
Tack för att ni försöker...
Sv: INSERT INTO i Access 2000 med VB.NET ?
Alexander_Thoor@hortmail.com
Tack igen...
Mvh /Ale