Jag håller på o bli tokig på en accessdatabasjag håller på med! Jag försöker ta bort rader ur databasen genom att välja dem och helt enkelt klicka "ta bort post" men de vägrar raderas allihop. Det är bara 2 tabeller; users och news. Dessa är kopplade 1:N. Det är posterna i news-tabellen som bråkar när jag försöker ta bort vissa av dem. Komprimera och reparera databasen i access. Kanske hjälper. access är bara ett stort eländes elände, det är ingen riktig databas och den är inte speciellt förlåtande när man gör ngt fel.. Hej!Access vill inte radera poster
Posterna förvinner först, men sedan när jag öppnar tabellen igen så ligger några av raderna kvar med texten "#Borttaget" i alla fälten. Dessa fält orsakar så klart fel i webbsidan jag har kopplad till databasen.
Har någon stött på detta tidigare? Vad kan det vara för fel?
Det är access2000 på win2000.Sv: Access vill inte radera poster
Jag kunde inte hitta något fel i relationen när jag kollade men jag testade för säkerhets skull att ta bort relationen. Detta hjälpte ingenting och nu när jag försöker sätta tillbaks samma relation så får jag felmedelandet "Record is deleted" ...Sv: Access vill inte radera poster
Eventuellt exportera och importera tebellerna in i en ny databas.Sv: Access vill inte radera poster
kunde inte låta bli att uttrycka mina känslor, sorry.
axelSv: Access vill inte radera poster
Har du testat att inte ha databasen öppen när du deletar från databasen?
Observera också att det finns en liten skilland i SQL detele-uttryck när det gäller Access & SQL.
I access fungerar både:
<code>DELETE * FROM tabell WHERE (vilkor)</code>
Och
<code>DELETE FROM tabell WHERE (vilkor)</code>
medans SQL:en bara accepterar det senare, vilket är att föredra i alla lägen.
//Björn