Har lite problem med att jag de svenska tecknena inte kommer i rätt ordning, Ö kommer direkt efter O. Ä kommer före A etc. Jag hämtar ut record seten med ... ORDER BY ett_fält. Vågar inte svära på det, men troligtvis att du installerar en svensk Office eller Access. Jag har inte hört att man kan byta land på en accessdatabas, men det kanske går. Tror nämligen mer att det handlar om OS:et i det fallet, men som sagt - famlar lite i mörker där. Tack för svaret! Så är det nog tyvärr, och eftersom jag inte äger eller vill skaffa ytterligare en version av Xp/Office så får det bli någon annan lösning. Menyn Verktyg/Alternativ Tack för denna infon! Borde det inte bara gå att ändra inställningen utan att skapa en ny databas? Får vänta med att prova tills det är dags för ny driftsättning..Sortera ÅÄÖ i access?
Läste lite andra gamla inlägg här på samma ämne fast hittade ingen lösning. Nån skrev att man kanske måste ställa in databasen på rätt språk. Var gör man det i så fall?
/Jeppe Sv: Sortera ÅÄÖ i access?
HälsningarSv: Sortera ÅÄÖ i access?
Planen får nog bli att hämta ut resultaten ur mitt record-set och lägga de i en array. Och sedan konstruera en funktion för att sorterera de svenska tecknena rätt.
Måste också passa på att tacka för en otroligt bra och välprogrammerad sida! Hittade hit för ungefär en månad sen och har redan haft mycket nytta av den.
mvh JeppeSv: Sortera ÅÄÖ i access?
Under flicken Allmänt
"Sorteringsordningen för ny databas" comboboxen nedre högerhörne
Ändra till svensk/finska
Skapa ny databas, exportera tabellerna till den.Sv: Sortera ÅÄÖ i access?
/Jeppe