Man hör ibland att Access inte är en helt säker databas-typ som igentligen inte är gjord för lite större sidor. Undrar om det finns någon maxgräns för hur mycket data man kan lagra? Har en ständigt växande DB på ca 65 MB och vill gärna veta hur länge man kan köra på utan att förvänta sig en krash? ...och när man nått den gränsen kan man ju splitta databasen och köra flera stycken. Lagrar man bilder så kan man ju ha en databas som lagrar informationen om bilderna samt vilken databas den ligger i. Själva binärdatat flyttar man ut till andra accessdatabaser. Eller så kör man MSDE eller t o m SQL-server... Kan inte låta bli att blanda mig i det här. Det vanligaste argumenten för att ha bilder i databasen är väl att det är säkrast om man vill bevara datans integritet. Bilderna kan flyttas, raderas, döpas om m m utanför databasens/applikationens kontroll och när det händer så har man ju ett allvarligt problem. Jag tycker det är ett starkt argument för att ha bilderna i databasen, men det måste givetvis vägas mot nackdelarna. Vilken typ av applikation det handlar om spelar säkert också in. "Hur är det, brukar du komprimera databasen ibland?" Testade det där en gång med hur mycket man kunde pressa in i en Access DB. Gjorde en loop som jag lät stå tills datorn sa stopp, har för mig att jag kunde ställa frågor mot databasen fram till den var ca 1,6 GB men att den då inte gick att öppna i det grafiska verktyget.... Mycket intressant får man reda på här! Nu vet jag att jag kan köra på ett bra tag till. Ska dela upp databasen, shop/community också. Det borde jag gjort för länge sedan. Dela inte upp databasen om du inte absolut måste, speciellt om det är relaterad information (som du kanske måste joina).Access max MB?
/JeppeSv: Access max MB?
Sv: Access max MB?
Jo jag har också för mig att det är 2 gb, mera intressant är ju uppgifterna om SAMTIDA ANVÄNDARE, där jag har för mig att Microsoft säger 5 st, men jag har andra uppgifter som säger 50 - 60 st. Samtida menas i detta sammanhanget antal personer som sammtidigt skriver till databasen.
Personligen så är jag väldigt imot att lägga in bilder i database, den växer oehört fort, och jag har svårt att se vinsterna med det. Jag förespråkar hellre att bara lägga in sökvägen till bilder, så sparar man massor med plats.
Hur är det, brukar du komprimera databasen ibland? Om inte, den gör oanade resultat.
Jag tror till och med att du kan hitta något script om det här på Pellesoft.
Bara några tankar.Sv: Access max MB?
"Personligen så är jag väldigt imot att lägga in bilder i database, den växer oehört fort, och jag har svårt att se vinsterna med det"
Overheaden för att lagra en bild i en databas kan inte vara så värst många bytes (gissning) så i sammanhanget så kan man nog bortse från det. Det går ju i sådana fall åt ungefär lika mycket diskutrymme för att ha bilderna utanför databasen. Hur det ligger till med prestandan tycker jag är ett intressantare motargument. Påverkar storleken på databasen prestandan negativt även på andra tabeller än den som innehåller binärdatan och som växer kraftigt? Någon som gjort några tester?Sv: Access max MB?
Vad menar du med ibland? Det går ju att ställa in i Access att databasen ska komprimeras vid stängning. Man går ju bara in under Verktyg-Alternativ-Allmänt och bockar för Komprimera vid stängning.
/HMLSv: Access max MB?
Sv: Access max MB?
Har aldrig innan komprimerat databasen, att köra det vid stängning ska jag också testa. När jag komprimerade databasen fick jag förresten några "MSysCompact Error" - Could not find field 'Description'. Någon som vet vad detta beror på?
Man kan inte lagra bilder i en Access databas va? Antar att ni pratar om SQL server?
/JeppeSv: Access max MB?
Det var jag som började svamla om bilder eftersom det oftast rör sig om det när databaserna växer sig riktigt stora. Huruvida det går att lagra bilder i Access är jag osäker på men det borde gå tycker jag...