Jag har en ganska omfattande Access-applikation som ligger på en nätverksenhet och körs av flera användare. Första versionen gjordes i Access95, sedan är den kompilerad och uppdraderad med jämna mellanrum till 97, 2k och nu till XP. En litet tips som gör mycket och kräver lite förändring är att bar ladda underrformulär på det flikar som visas. Ta bort värdet SourceObject egenskapen för underformulären som inte ligger på fösrsta fliken. Sätt den sedan i Chang eventet på flikkontrollen: Tack Andreas för tipset! Det skulle säkert snabba upp det hela! Ska testa i slutet av veckan...Access XP eller nätet?
Applikationen består av två filer, en med tabellerna och en med resten, som också har länkar till tabellerna. Användargränssnittet är ett formulär med en flikkontroll, som i sin tur innehåller underformulär för olika funktioner.
Mitt stora problem är nu att uppstarten - om den överhuvudtaget lyckas - numera är MYCKET långsam. Jag vet inte om det är Access eller nätet. Jag har testat att lägga hela databasen lokalt - även tabellerna (och ändrar länkningen!), att behålla tabellerna på nätet samt jämfört med hur det ser ut i normalläge, d v s båda på nätet.
Jag har inte mätt tiden, men det snabbaste är förstås att köra lokalt. Dock är det inte någon större skillnad mellan att ha applikationen lokalt och tabellerna på nätet jämfört med att ha allt på nätet. Alltså känns det som om det segar ner när Access ska ut på vårt lokala nät och leta efter tabellerna. Kan det vara så?
Eftersom jag inte är tekniker och inte fullfjädrad när det gäller Access heller så undrar jag om någon har några tips för hur jag ska kunna optimera min applikation?
Ja, jag vet att jag skulle kunna ändra formuläret, men de som jobbar i applikationen vill ha allt i ett formulär, som om det går att göra något annat innan jag ändrar formuläret vore det bra.Sv: Access XP eller nätet?
<code>
Private Sub Flik0_Change()
Select Case Flik0.Value
Case Sida1.PageIndex
If Underobjekt5.SourceObject = "" Then
Underobjekt5.SourceObject = "Form1"
End If
Case Sida2.PageIndex
If Underobjekt7.SourceObject = "" Then
Underobjekt7.SourceObject = "Form2"
End If
Case Sida3.PageIndex
If Underobjekt9.SourceObject = "" Then
Underobjekt9.SourceObject = "Form3"
End If
Case Sida4.PageIndex
If Underobjekt11.SourceObject = "" Then
Underobjekt11.SourceObject = "Form4"
End If
End Select
End Sub
</code>
Dett gör att formuläret laddas snabbare. Första gången man växlar till en flik kommer det ta lite tid nr underformuläret laddas.
JAg använder referenser till sedkontrolerna istället för tal för då kan man ibnfoga och gruppera om sidorna utan att behöve förändra koden.Sv: Access XP eller nätet?