Jag har en liten fundering. Måste ni kunna komma åt SQL-Server utifrån? (alltså från internet) Men det är väl webbservicen som ska gå att komma åt utifrån, sen ska väl den (vad den nu är byggd i) göra anropet till SQL Server, lokalt. Eller pratar du om att konfigurera SQL Server med de IIS Extensions som finns för att via http kunna ställa frågor direkt mot SQL Server. Den lösningen skulle jag nog inte rekommendera isf, bättre att skriva en egen liten webbservice som ställer frågorna. Stämmer det är webbservicen i sig som anropar SQL-Servern internt. Nej, webbservicen måste anropa SQL Server på den port som SQL Server lyssnar på, 1433 är standard. Men visst, du kan ställa in SQL Server på att lyssna på vilken port du vill. Vad har det med olika nät att göra? Normalt sett låter man inte någon utifrån komma åt den port som SQL Server lyssnar på, men vill man är det väl bara att öppna den porten.SQL-Server och dynamisk IP
Vårt företag ska sätta upp en SQL-Server som ska kunna hantera anrop via webbservices. Vi har tyvärr bara tillgång till ADSL (via Telia) och får därför dynamisk IP. Vi har satt upp en dynamiskdns så att vi alltid kan hitta vårt ipnr med domännamn.
Så min fråga är: Hur fungerar SQL-Server med anrop från en webbservice till typ data.momenta.se?
Är det någon som har stött på problem med SQL-Server och ADSL?
Tacksam för alla svar.Sv: SQL-Server och dynamisk IP
eller räcker det med att ni kommer åt den lokalt?Sv: SQL-Server och dynamisk IP
Sv: SQL-Server och dynamisk IP
Men det kanske kommer att bli som så att masikenen med webbservices ligger på ett annat nät än SQL-Servern.
Detta för att komma runt Telias begränsingar av portar, för om jag inte har helt fel för mig kan man väl bestämma vilken port en webbservice ska använda när den anropar SQL-Servern.
För att sammanfatta.
Om vi har SQL-Servern och webbservices på samma nät är det inget problem.
Men om de ligger på olika nät kanske det kan bli problem?Sv: SQL-Server och dynamisk IP