Tjena Guru´s! Ja, du kan använda begin transaction/ commit transaction i SQL-server. I triggers kan du skriva precis vad som helst. Ja, du kan använda rollback transaction både i en sp och en trigger. Det finns ett gäng artiklar som behandlar detta i kurser & artiklar.BEGIN o COMMIT
Sitter med en SQL2000 och försöker förstå hur den fungerar. Transaktionshantering ska visst vara en bra grej, dvs ingen operation utförs om inte alla operationer i min Strored Procedur kan utföras. Men för att jag ska få in i min lilla skalle hur det egentligen hänger ihop, så kanske nå'n vänlig (och kunnig!) person kan svara på följande:
1) "BEGIN - COMMIT", används i Oracle-miljö, motsvarande i SQL2000 heter "BEGIN - GO"?
2) Om jag använder "BEGIN - GO", fungerar då ROLLBACK-funktionen automatiskt, eller måste jag koda in den också i min SP (typ IF @@ERROR THEN ROLLBACK...)?
3) Kan denna Transaktions-idé också implementeras i Triggers, med samma princip, dvs att jag inom en Trigger kan köra update etc även i andra tabeller?
// Pelle Sv: BEGIN o COMMIT