Så är ser det ut: Det är möjligt att detta fel kan kastas som den process som kör koden inte har rättighet att skriva på filen. Kolla upp det! Den tabell som jag försöker skriva i är skapad på vanligt vis ('New' - 'Table') databaskopian (DB2) är skapad från ett sqlscript som i sin tur är skapat av DB1. Sedan är DB2 populerad genom kopiering av samtliga tabeller från DB1 till DB2.Felmeddelande vid uppdatering av tabell
2 helt likadana databaser, vi kan kalla dem DB1 och DB2 (DB2 är en ren kopia av DB1).
I dessa finns en tabell som i den ena databasen (DB1) fungerar fint att uppdatera och lägga till nya poster i, men i den andra (DB2) får jag felmeddelandet:
Error Type:
ADODB.Recordset (0x800A0CB3)
Current Recordset does not support updating. This may be a limitation of the provider, or of the selected locktype.
med en hänvisning till antingen raden med rs.AddNew om jag skall lägga till en ny post eller till rs.Fields("xxx") om jag uppdaterar befintlig post.
Jag försöker uppdatera tabellerna från samma ASP-fil, dvs exakt samma kod som körs. Samma connectionstring, sånär som på databasnamnet.
Såvitt jag kan förstå är det nån inställning i databasen/tabellen som är fel, vad finns det för några inställningar som gör att RecordSet:et hystar ur sig ovanstående felmedd.? Användarna är samma för båda databaserna (dbo och IUSR_servernamn).
Tacksam för all input...
/AndreasSv: Felmeddelande vid uppdatering av tabell
Vad är de som skiljer sig mellan de båda fallen? Något måste ju vara annorlunda.
OlaSv: Felmeddelande vid uppdatering av tabell
Vet inte riktigt vad som inte följer med i kopieringen/skapandet:
- COLLATION
- Rättigheter
- Skrivskydd
- ...?
Fick lägga till användaren IUSR_servernamn manuellt t.ex.
/A
Har hittat felet nu:
Det visade sig att DB2 (som skapas ifrån ett SQL-script) inte fick några Primary Key satta. Detta är en extra inställning när man skapar sitt script. Därför gick inte tabellen att uppdatera.
/A