Tjena gurus! En chansning är att det ligger på tabellnivå. Alltså att den användare som dts iklär sig skall ha rätt att köra. Eftersom det är en asp-applikation så är det väl guest/iuser_xxx !? Njae.... Så rätt så, dumt av mig att svara innan hjärnan var påslagen. Då är tipset att din DTS innehåller raden "set user = sa" eller dyligt för att påtvinga ditt dts-paket att köra som en viss användare. Jag har löst det...tror jag... det funkar ialla fall:DTS-anrop från ASP
Från min ASP-sida som anropas en DTS i SQL2000-servern. DTS'en svarar dock med "CREATE TABLE permission denied...". Jag kör med 'SQL server Authentication' (och INTE 'Windows Authentication') för att på så sätt säkerställa behörigheterna till rätt databas.
Det konstiga i det hela är att DTS'en tidigare i samma anrop klarar att köra "DROP TABLE..." vilket väl borde ligga på samma behörighetsnivå.
Jag misstänker dock att jag måste ändra behörigheten för min User som kör DTS'en, men VAR fixar jag detta? Var hittar jag alltså den lilla kryssrutan som säger att minUSER får tillåtelsen att även skapa tabeller?Sv: DTS-anrop från ASP
Sv: DTS-anrop från ASP
1) DTS'en kör ju "CREATE TABLE...", dvs tabellen finns ju inte i db varför jag heller inte kan sätta rättigheten på den :)
2) DTS'en "loggar in" på SQL Servern med en behörighet, via en Connection. Det är denna behörighet som jag vill peta på. Skriver jag sa-användaren där så funkar det utmärkt, men jag vill ogärna använda sa där, utan istället en dbo-användare till just min databas.
Mer tips?Sv: DTS-anrop från ASP
Sv: DTS-anrop från ASP
Genom att välja "Propertys" på databasen (ikonen i databaslistan i Manager), sedan fliken Permissions, så kan man där ange vilka användare som får göra vad.
Tack Pelle för en toppen-site. Hur användbar som helst!