Hej. Visst kan du lösa det med att köpa en riktig MS SQL Server, men det behövs inte eftersom det inte finns någon begränsing på antal användare i MSDE. Hej! Har svårt att tänka mig att du kommer runt "maximum 5 workloads"- begräsningen genom att installera fler instanser. Jag har svårt att tänka mig att vem som än har gjort programmet skulle ha gjort det så urbota dumt och oproffesionellt att databaskopplingarna aldrig någonsin släpps! Har nu hittat mer information om MSDE och kom underfull med att är man bara lite smart så räcker MSDE långt.Installera instans av MSDE
Har ett litet problem.
MSDE kan köra 10 samtidiga användare. En kund har ett program som använder en MSDE (ligger på deras server), programmet används av 8 användare hela dagen. Nu vill de ha in ett annat program som skall köras av 5 anvämdare. Detta ligger också på MSDE.
Kan man installera en "instans" av MSDE?
För det blir ju (vid max belastning) 13 samtidiga användare.
Kan man lösa detta utan att köpa en fullskalig MSSQL-server?Sv: Installera instans av MSDE
Den begränsningen som finns är att du kan max ha 5 "workloads" igång, om du får fler så läggs dessa på kö och processas när det finns "plats".
Det betyder att du kan ha 1000 tals användare emot MSDE men att det kommer att gå långsamt om alla 1000 användare ställer en fråga samtidigt.
Så det går utmärkt att bara koppla det andra programmet till MSDE direkt.
Det viktigt är att bygga sin koppling och frågorna mot databasen på rätt sätt, så de exekveras så snabbt som möjligt och sedan stänger sin koppling.
- MagnusSv: Installera instans av MSDE
Tack för ett snabbt svar!
Problemet är att det inte är någon applikation som jag har utvecklat utan det är "köpe"-program varav den ena (vet jag) är ganska aktiv med sina databskopplingar.
Jag har för mig att det skall gå att lägga in instanser av MSDE, tror att BackupExec gör det tex, frågan är bara hur...Sv: Installera instans av MSDE
Det vore ett enkelt sätt att "uppgradera" sin MSDE att klara av att hantera många databaser, det är inte ofta som man har mer än 5 samtidiga workloads mot en och samma databas. Men oftas har man ju flera databaser i sin MSDE och om man då har 5 olika databaser så blir det alltså endast 1 workload som får processas mot en och samma databas samtidigt.
Om man enkelt kommer runt detta och kan köra en ny instans för varje ny databas som man skapar så försvinner begränsningen snabbt, och det är mindre "vinst" att köpa en MS SQL Server. Då kan man ju ha 5 workloads mot varje databas vilket blir 25 workloads total samtidigt. Blir ju jobbigare att administrerar men man spar riktigt mycket pengar på det.
Har dock aldrig testat så jag vet inte, men har svårt att se att MS inte har tänkt på detta.
- MagnusSv: Installera instans av MSDE
Det är nog nästan svårare att göra ett program som beter sig så än ett som gör rätt :)Sv: Installera instans av MSDE
Varje instans kan ha 8 workloads samtidigt innan fördröjning på någon millisekund sätts in.
Mer information om MSDE och Workload governer finns att läsa här:
http://download.microsoft.com/download/b/3/6/b36add63-894c-4c64-a49b-6e8696932d7b/WorkLoadGov.doc
- Magnus