Jag har problem att skicka in en massa id till min SP, hur ska jag göra? Hej,Skicka in värden till en SP
getArticlesSearch 1
detta alternativ fungerar.
getArticlesSearch 1,2,3,4
detta alternativ fungerar inte
Vilken datatyp ska jag ha inne i SPn för att kunna ta emot flera id? Måste jag sedan konventera om den så att den passar in i "WHERE id IN"? Hur gör jag detta?
<code>
stored procedure getArticlesSearch
@pid int
as
SELECT * FROM tbl_table WHERE id IN @pid
</code>Sv: Skicka in värden till en SP
Du testar alternativet att skicka in 1 respektive 4 variabler. Om du tänker dig att sp:n är precis som en funktion eller subrutin så måste samma antal parametrar deklareras som du skickar in. Du använder ett IN-kommando och hade det INTE varit det så hade du kunnat skriva
getArticlesSearch '1,2,3,4'
Men inget är ju som man tänkt sig. Först får du byta ut deklarationen int till varchar, men det hjälper tyvärr inte. Det som händer här är att du skickar in en sträng och det kan inte hanteras av IN-kommandot så tyvärr får du gå två andra vägar.
1. Bygg hela sql-satsen i ditt utvecklingsverktyg och kör det med set rst = con.execute(sql)
2. Du får göra en sträng av hela din sats och flika in datat du skickar och sedan köra
<info>
create procedure getArticlesSearch
@pid varchar(2000)
as
declare @sql varchar(2000)
set @sql = 'SELECT * FROM tbl_table WHERE id IN(' + @pid + ')'
exec (@sql)
</info>
I båda fallen kommer proceduren inte vara optimerad eftersom den inte kan valideras rent syntaxmässigt och därmed även ligga cachad. En variant därmed är att skriva proceduren så den hämtar alla fält som motsvarar de id:n du vill lägga i ditt in-kommando
<info>
create procedure getArticlesSearch
@userid int
as
SELECT * FROM tbl_table WHERE id IN(
select id from tabell where userid = tbl.table.id
)