Kan man lösa det på nåt "enkelt" sätt att den raderar en post efter 14 dagar om den inte är läst för då raderas den direkt?! tja i SQL-server kan du skriva en SP som kolla om posten inte är läst på 14 dagar och sedan radera den.. Du kan sätta en trigger som gör att posten raderas. Använd Enterprise manager och kolla på triggers för en vald tabell. jag hade nog inte använt en trigger för den operationen ... Jag använder en trigger för chatten där meddelanden över 24 timmar inte skall lagras och den verkar fungera bra. Dock är det som du säger, den körs vid varje förändring av tabellen. Precis som Patrik säger, skapa ett jobb som går in och raderar gamla inlägg vid något intervall. Om det är viktigt att man inte visar gamla inlägg även innan denna rensning hinner komma igång så kan du ha ett fält som innehåller tiden då inlägget skapades, och endast visa de som är mindre än X tid gamla.Radera post efter 14 dagar?
Sv: Radera post efter 14 dagar?
den SP kan du sedan starta när du vill med SQL Server Agent..
Lättare än så blir det inte..Sv: Radera post efter 14 dagar?
/PelleSv: Radera post efter 14 dagar?
om ngt skall tas bort var 14:e dag så är det onödigt att ha en trigger som vid varje insert eller update gör en scan i tabellen för att se vad som är 14 dagar gammalt .. bättre att köra det med en agent en gång om dagen eller vilket intervall man bestämmer ...
Triggern vet man aldrig riktigt när den körs heller, vilket innebär att något kan bli mycket äldre än 14 dagar innan det upptäcks av triggern och tas bort .. Sv: Radera post efter 14 dagar?
Dock är det du som är databasexperten så jag förlitar mig på att du har rätt angående att triggern inte körs med exakthet.
/PelleSv: Radera post efter 14 dagar?