Hej! Om du kör en vanlig select-sats får du alltid med dina headers, de är de första som skrivs ut. Se kodex här på Pellesoft (Sök under tips och tricks tex) Hej! <code> Jag skall förklara vad jag vill göra. Skitbra Lars! Du bör överväga en annan datastrultur. Men det är nog lite sent för det nu... ;o) Jag vet att jag löste det första gången genom att jag hittade kod här på Pellesoft. Just nu sitter jag dock Läsa ut kolumner i en tabell
Jag undrar om jag via SQL kan läsa ut kolumnnamnen i en tabell.
Jag vill exempel i tabelen data läsa ut alla kolumnnamnen och lista dem
/PhinalaSv: Läsa ut kolumner i en tabell
/EmmaSv: Läsa ut kolumner i en tabell
Jag har redan kolla på tips & trix mm, men hittade inget. Så ett litet Tips :-) på var jag kan hitta Tipset önskas..
select * from information_schema.columns where table_name = 'OGRISH'
</code>
eller vad din tabell nu har för namn.Sv: Läsa ut kolumner i en tabell
Vi har en sökmotor med med ett antal kolumner. Varje kolumn är kopplat till ett produktid. Med detta id tar jag fram den data som skall visas med SQL. Men i datatabellen finns det många kolumner och en rad har inte värden i alla kolumner.
Mitt syfte är att EX
<code>
SQL="Select * from blData where prodid =6"
</code>
Då hämtas all data. Men jag vill även läsa ut all kolumnernamn för att när jag bygger min tabell med resultaten, vill jag sortera bort de kolumner som inte har något värde lagrat på de poster som har prodid=6. Och kunna skriva ut endast de kolumnnamn som har ett värde på de posten.
Jag vill slippa hårdkoda tabellerna eftersom jag har över 50 produkter som har olika kolumnrubriker. tbldata har ca 30 olika kolumner. Alla produkternas egeskaper är samlade i samma tabell.
Hoppas att ni förstår
/TyronneSv: Läsa ut kolumner i en tabell
Tack för hjälpen
men
" Om du kör en vanlig select-sats får du alltid med dina headers, de är de första som skrivs ut."
Om detta går hur får man ut dessa ur SQL frågan, då är ju mina problem helt lösta
Sv: Läsa ut kolumner i en tabell
på fel dator för att kunna hjälpa dig - jag får tillgång till min kod och lösning på måndag när jag sitter på
rätt kontor igen. Så om du inte lyckats innan dess, skicka ett i-mail så ska jag kolla på det. =)
/Emma