Hej! Kan du inte spara en negativ läsning? Hej En idé för att hålla nere antalet poster kan vara att bara spara poster från de senaste x dagarna, allt som är äldre än det klassas som läst. Så för varje inlägg man läser så spara du det i databasen? Vad fyller det för syfte förutom att visa att man har sett det? Tack!.... nu har jag fått lite mer kött på benen....Lästa trådar i ett forum...
I mitt forum jag har gjort testade jag förut att lägga in i en databas vilka inlägg alla hade läst och
när dom gjorde det (datum)... då kunde jag se om ett inlägg var nytt eller inte...
Så jag sparade UserID, TopicID & Datum...
Om jag då har 30000st trådar och 300 medlemmar så blir det 9 000 000 st poster i databasen...
jag märke att forumet segade när jag sökte på nya inlägg... och för varje ny medlems som
"bockade av" alla inlägg växte databasen med så många inlägg det finns...
Finns det något bättre sätt att hålla reda på när en viss medlem läste en tråd senast..
så att han vid nästa gång han kommer in ser när ett inlägg är nytt eller ej...??
Skulle gärna vilja ha hjälp med detta...
Just nu gör jag som så att jag sparar ForumID istället för varje TopicID.. för att få lite mindre poster..
Här är länken till sidan: www.x40nordic.com
Tack på förhand
Mvh
Johan.NETSv: Lästa trådar i ett forum...
Ett nytt inlägg lagras med massa ej-lästa flaggor, sedan tar man bort flaggorna när man läser...
/mickeSv: Lästa trådar i ett forum...
Testade du att byta ut datumet mot en "flagga" t.ex. en bit ?
Kan ju vara datumjämförelsen som laggar mest.
Förresten, du har väl satt index på UserID o TopicID ?
/JohanSv: Lästa trådar i ett forum...
/JohanSv: Lästa trådar i ett forum...
Räcker det med att enbart visa nya inlägg sedan man senast var inloggad så går det ju mycket smidigare att lösa. I tex session.onend så sparar du ner tiden när sessionen dog (eller när användaren loggade in eller vad du nu vill ha) i ett fält på användaren. När du sedan visar att trådar och inlägg behöver du bara göra en datediff på när inlägget gjordes och se om det är större än det datum som användaren har som "tid när användaren senast kollade i forumet". Iisåfall visar du det.
Det kan du antingen lösa i databasen genom att göra en kolla i stored proceduren (eller sql-satsen) eller att göra det när du visar datat.
Nu var det 1,5 halvtimme sedan jag skrev detta, glömde posta och började jobba istället. Sv: Lästa trådar i ett forum...
Har fixar lite och det verkar gå snabbare nu... och dessutom funkar det... =D
Mvh
Johan.NET