Hallå! Tja, det beror ju väldigt mycket på hur mycket som skrivs per inlägg, hur många inlägg som skrivs per dag, plus en massa annat. Enklast är väl att Pelle berättar hur stor hans db är samt hur mycket den växer, typ per vecka eller något. Vore bra att veta pellesofts databasstorlek, jo... vill bara få ett hum om hur mycket det skulle kunna bli... har på känn att det blir lite mindre än vad jag hade väntat mig :-) För närvarande ligger min databas på 80 mb. Då innehåller den dock ganska mycket förutom forum, chat, tips, användare osv. Blä (som Marvin i Liftarens guide till galaxen sade till madressen), det var lite väl mycket kanske :-). Det kostar en hel del ifall man köper utrymme för databasen om 160kr/20 meg och månad (www.swebase.com). Tur att jag för tillfället inte är i behov av en, eftersom jag än så länge inte har så mycket data att lagra... men när forumet är klart...Hur stor blir en SQL-databas
Undrar hur stor en SQL-databas blir om man använder den för ett forum ungefär i storleksordning pellesofts (och kanske en gästbok, faq och lite annat krims-krams)...
Mvh
MarcusSv: Hur stor blir en SQL-databas
En grym överslagsräkning är väl annars:
Varje inlägg tar kanske i snitt 200 bytes plats, inkl. 'krimskrams' (som t ex vem som skrivit det, när det skrevs etc) om tabellen är normaliserad. Sen är det bara att räkna på hur många inlägg du tror du kommer att få varje dag, plus lägga till lite för övriga tabeller (användare etc).
Dessutom beror det ju naturligtvis mycket på vilka datatyper man använder, hur mycket man kan fylla datasidorna etc.Sv: Hur stor blir en SQL-databas
/MarcusSv: Hur stor blir en SQL-databas
/PelleSv: Hur stor blir en SQL-databas
Nåja, tack för upplysningarna!
/Marcus