Finns det några här som jobbar med webbutveckling mot SQL Server 2000? >Tabellerna blir då ägda av patrik Kan du inte lägga upp användaren Patrik på din burk då och jobba mot "honom" ? Ja, jag kan lägga upp användaren patrik i databasen för det projekt patrik är användaren i online databasen. Men nästa projekt kanske användaren är flygplan och då måste jag ändra mina sps till flygplan.spnamnet. Om jag bygger om en sp i utvecklingsmodellen, som heter dbo.spnament, så kan jag inte kopiera denna rakt av till alla projekt utan måste ta en i taget och döpa om den till patrik.spnamnet, flygplan.spnamet osv. Bästa förslag jag kan ge dig är att scripta ut alla sp's och sen göra search'n'replace i scriptfilen. Det går att uttryckligen skapa objekt som heter dbo.objektet. Problemet är att när jag exporterar min databas till liveservern så blir den användaren ägare trots att de ägs av dbo på utvecklingsburken. Om sedan tabellerna ägs av t.ex. användaren flygplan och procedurerna heter dbo.spnamn så funkar inte procedurerna, trots att flygplan är dbowner. Du måste (bör) ha samma ägare till alla objekt, tabeller vyer m.m. annars skiter det sig rätt bra.SQL Server 2000 dbo och andra användare
Har följande scenario.
Jag har en databasmodell på min utvecklingsburk som jag använder för alla nya sajter jag bygger. På utvecklingsburken kör jag med dbo användaren vilket innebär att dbo äger alla tabeller och mina stored procedures heter dbo.spnamnet.
När jag har ett nytt projekt och ska lägga upp databasen på webbhotellet så får jag problem.
I den databasen så är man inte dbo utan har en användare t.ex. patrik. Tabellerna blir då ägda av patrik när jag exporterar databasen. Om jag skapar nya sps så måste jag skapa dom som patrik.spnamnet för om tabellen ägs av patrik och spn heter dbo.spnamnet så hittar den inte tabellerna. Detta gör att jag måste ändra för varje projekt jag har när jag lägger en ny sp online i samtliga projekt. Inte särskilt effektivt.
Någon som har något knep för att tabellerna fortfarande ska vara ägda av dbo och om patrik är dbowner så kan jag använda tabeller och sps även när jag är inloggad som patrik.
Förstår ni vad jag menar? Annars kan jag försöka förklara mer.Sv: SQL Server 2000 dbo och andra användare
Lol! Haha :)
*har några cs-gener kvar*Sv: SQL Server 2000 dbo och andra användare
Då borde du slippa ifrån problemet med att ändra namn på sp och dylikt.
//Anna-KarinSv: SQL Server 2000 dbo och andra användare
Sv: SQL Server 2000 dbo och andra användare
Sen kör du den och alla sp's skapas med rätt namn.
Det borde inte ta så lång tid.
Se upp noga bara för det kan bli rätt så tråkiga konsekvenser om man gör fel. (been there done that).
Jag håller med dig om att det borde finnas ett smidigare sätt..
OlaSv: SQL Server 2000 dbo och andra användare
Borde inte det lösa problemet?
/mickeSv: SQL Server 2000 dbo och andra användare
Om jag sitter med 20 olika projekt som använder samma databasmodell och lägger till procedurer så måste jag alltså döpa dessa till flygplan.sp1, patrik.sp1, osv... för att fungera med tabellerna i respektive projekt. Jag har till och med provat att inte sätta något namn när jag skapar procedurerna men det blir problem ändå.
Det verkar inte finnas något smidigt sätt att jobba mot en utvecklingsburk som har en användare och sedan ladda upp databasen mot en liveserver som har ett användarnamn. Så det enda verkar vara att scripta hela skiten och göra en replace på dbo mot användarnamnet på databasen.
Vad jag trodde var att dbo innebar inte bara användaren dbo utan även de användare som är dbowners.Sv: SQL Server 2000 dbo och andra användare
Generate SQL Script tar med dbo. om objekten ägs av dbo... är det en miss i inledningen som gör att vissa objekt inte ägs av dbo?
sp_changeobjectowner finns som nödprocedur...
/micke