Hej! Nu är jag inte helt med... Hej! Konstigt! När jag klickar i SQLinloggning så får jag skriva i ett valfritt användarid och lösenord. Sofia, Byta sql användarnamn och lösen i sqldatabas msde 2000
Jag administrerar min msde databas inifrån Visual Studio.net.
Jag har satt login-möjligheten till både Windows NT Integrated security och sql server login.
Min fråga är säkert mycket enkel men jag undrar hur man byter sql servers användarnamn och lösenord.
När jag högerklickar på databasen och väljer change login så får jag upp ett fönster där jag kan ange det lösen och användarnamn som jag redan har. Men jag vill ju BYTA....
Tack!
SofiaSv: Byta sql användarnamn och lösen i sqldatabas msde 2000
Det är väl bara att skriva in ett nytt användarid och lösen, så kommer du att logga in med det istället...
Är det så att du vill skapa ett nytt användarid till din databas?
då bör du skaffa ett administrationsverktyg :( det är mycket pusslande om man skall få det att fungera i OSQL (ett dos-program för administration av SQL Server)
/mickeSv: Byta sql användarnamn och lösen i sqldatabas msde 2000
Nej jag kan inte skriva in ett nytt användarnamn och lösen i det fönstret man får upp vid "change login". Antar att den bara är till för att man ska byta inloggningssätt(Windows NT eller SQL server-inloggning).
Jag vill alltså byta ut användarnamnet (eller lägga upp en ny och ta bort den gamla...).
Så det är DOS eller skaffa ett admin-verktyg som gäller alltså?
SOfiaSv: Byta sql användarnamn och lösen i sqldatabas msde 2000
Är det kanske så att du vill byta windowsinloggning. Det funkar inte, för den kör som det kontot programmet kör under - alltså ditt eget windowskonto.
/mickeSv: Byta sql användarnamn och lösen i sqldatabas msde 2000
Du måste logga in på DBn först innan du kan ändra lösen. Det är därför du får en login, har du loggat in och sedan testat?
Man kan även via command promten ändra lösen på en användare expelvis SA.
<code>
osql -Usa -P<password> -Q "sp_changePassword 'gammlt','nytt','sa'"
</code>
Mvh Johan