Hej, -Slocal Testad einte localhost, men skall göra det, dock heter den local när jag listar servernamn med -L Tja. Nope, samma fel... (local) gav to m ej betrodd SQL Server. Långskott : Du har inte lyckats få standardinstansen kvar på nåt sätt så installationen skapar en ny instans och att du måste ange dess namn eller så ? Tror jag löst det. Jag körde -E som står för betrodd användare och kom då åt den. Men, varför kan jag inte komma in med sa? Tjena Går inte komma åt den via EM, såg dock att den inte bryr sig om SECURITYMODE=SQL Du skall komma åt den via EM om du registrerar den med Windows Authentication, sedan kan du gå in i Properties - Security och slå på Mixed mode (rekommenderas väl inte egentligen) och då kan du komma in som sa sedan. wedham...MSDE + osql eller sql script allmänt.
Har nu stött på en lustig sak. Någon som anvnt MSDE här utan att koppla den via Vs .Net eller någon Enterprise manager? Mitt problem är följande.
Jag installerar MSDE 2000 på en ren maskin (demomaskin)
Jag måste vid install ange SA lösen setup.exe SAPWD=123
När allt är klart kör jag osql.exe som föäljer med i MSDE 2000 installtionen.
Dock anger jag sa och 123 som lösen mot Db local.
osql -Usa -P123 -Slocal
Men får då felet att den inte finns eller att jag inte kommer åt den. Testar jag från Enterprise Manager
kan jag heller inte logga in med SA, 123 någon som vet varför? Eller som fått MSDE 2000 att inte göra på detta sätt? Har fått den att fungera innan, men det var då jag körde Beta av Vs .Net 2003 när den
följde med i installationen, sedan dess bara suttit med SQL Servern.
Mvh JohanSv: MSDE + osql eller sql script allmänt.
Kan din burk lösa upp detta namn? Min kan det inte. localhost funkar bättre.
/KSv: MSDE + osql eller sql script allmänt.
Sedan anger man ju local även i connstring om man vill det. Så jag tror det måste vara nått annat,
kör win 2000 på datorn med senaste updastes, men bör ju inte spela någon roll.
Min heter (local) med -L, och det funkar också, men parenteserna måste vara med annars går det inte. localhost utan parentes funkar också för mig.
/KSv: MSDE + osql eller sql script allmänt.
Localhost aggerade som local med samma fel att jag inte kommer åt den.
Det sjuka är att jag kan inte ställa in hur MSDE skall aggera bara ange ett SA lösen vid
setup sedan slänger den in allt. Tycker det är högst underligt att jag nekas åtkomst till servern
när jag ansluter mot den med user SA och 123 som det lösen jag satt. Jag har avinstallerat och installerat om MSDE med nytt lösen men det hjälpte inte heller. Något skumt är det.
Jag testade att gå mot min lokala vanliga SQL server och får samma fel, går jag mot en i nätverket kommer jag åt den. Hel skumt. Jag har installerat både min lokala och den i nätverket (på en testserver) jag installerade dem på exakt samma sätt.
Lång mening, men du fattar säkert.
/JohanSv: MSDE + osql eller sql script allmänt.
Stänger inte tråden än då jag inte hunnit testa om jag kan köra in scriptet...
mvh JohanSv: MSDE + osql eller sql script allmänt.
Jag skriver setup.exe SAPWD= <--- tomt men kan inte komma in med sa.
Testat att köra Enterprisemanger med SQL login sa tomt lösen ingen åtkomst.
Tesatade med att sätta lösen vid setup, ingen åtkomst.
Någon som har en idé?
osql.exe -E <--- fungerar, men hjälper inte mig då jag inte kan nå den remote eller via Connectionstring där jag kör med sa (för demosyftes skull) på datorn meed MSDE.
Prova med SECURITYMODE=SQL i intsallationscommandot, eller koppla upp med Windows Authentication i EM och gå in och slå på både SQL och Windows Authentication inloggning..
MickeSv: MSDE + osql eller sql script allmänt.
vad jag dock hittade var info hur man manuellt efter setup ändrade detta. Helt sjukt, trodde
självklart att MSDE2000a som är senaste hade stöd för de parametrar den säger sig ha stöd för.
Men enligt en blog tar den inte med SECURITYMODE=SQL
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MSSQLServer\MSSQLServer]
"LoginMode"=dword:00000002 <--- Måstesättas till 2
Tänk bara på att du har ett rejält säkerhetshål i din server när du tillåter sa...
/mickeSv: MSDE + osql eller sql script allmänt.
Jo vet, men jag har lixom inte tillgång till EM :-) då jag bara har MSDE på säljarens dator.
Jag sitter och bygger ett install app för externa datorer och på plats kommer ingen EM finnas.
Fick till det som sagt genom att ändra strängen som ovan. Synd bara att MS dokumentation ljög.
Nu har man suttit en hel dag för att undra varför den inte sattes till Mixed Mode när man valde det vid setup.
Mvh Johan