Hej! Tack för ditt svar: <11. Skall jag inte ha SQL Server Authentication? Konfigurera MSSQL 2000
Jag skulle behöva lite hjälp eller länk till en guide för MS SQL Server 2000.
Jag försöker laborera lite med VB.Net med databaskoppling. Men jag lyckas inte sätta upp SQL Servern rätt antar jag.
I dagsläget försöker jag göra ett enkelt Windows.Form i VB.Net där fyller man i en textbox som sedan skjuts ner i min databas. Detta skall ske över Internet. Alltså användarna sitter Remote.
Hur sätter jag upp min SQL server? Jag har försökt säkert 5-6 ggr o sätta upp servern men det blir alltid nått knas. Jag sitter bakom en router men har gjort port forward på 1433 o 1434. Lolkalt har det funkat en gång men sedan ett antal ominstallationer funkar inte det heller nu.
Vad gör jag då?
1. Installera MS SQL Server 2000. Väljer Mixed mode authentication och ger sa-kontot ett password. Sedan har jag prövat både med en default instans eller en namngiven instans.
2. Jag har kollat i Client Network Utility och Server Network Utility att de använder port 1433.
3. Jag använder följande connectionstring: "Data Source=xxx.xxx.xxx.xxx,1433;Network Library=DBMSSOCN;Initial Catalog=pubs;User ID=sa;Password=xxxxxx;"
Lite frågor:
10. Hur loggar min användare in på min dator? Domän/Guest eller nått annat? Hur anger jag ett annat? Hur skall rättigheterna ställas in och var gör jag det?
11. När jag försöker registrera en ny server via SQL Server Enterprise Manager så svarar inte servern på min IP-adress via SQL Server login authentication. xxx.xxx.xxx.xxx Alltså via IP't.
12. Behöver jag sätta upp ett Alias för min Server?
Vore tacksam om ni kan peka ut en guide för konfigurering för remote access till MS SQL Server.
Mvh Magnus SvedbergSv: Konfigurera MSSQL 2000
3. "Data Source=xxx.xxx.xxx.xxx;Initial Catalog=pubs;User ID=sa;Password=xxxxxx;"
Det BORDE räcka...
Lite frågor:
10. Hur loggar min användare in på min dator? Domän/Guest eller nått annat? Hur anger jag ett annat? Hur skall rättigheterna ställas in och var gör jag det?
Din användare loggar inte in på din dator, den loggar in i din SQL Server. Eftersom du loggar in den som sa, så behöver du inte sätta några rättigheter. Din användare för göra allt - inklusive radera alla databaser.
11. När jag försöker registrera en ny server via SQL Server Enterprise Manager så svarar inte servern på min IP-adress via SQL Server login authentication. xxx.xxx.xxx.xxx Alltså via IP't.
Vad anger du för användarid och lösenord då? Testa med Windows Authentication...
12. Behöver jag sätta upp ett Alias för min Server?
Nä.
Testa att det funkar lokalt på din server. Skriv serverns ip och registrera/anslut dig lokalt. Den går via ditt nät ändå. Om det funkar, så kan du ju testa att pinga den från den andra maskinen, för om det funkar lokalt, så är det inte SQL det är fel på, då måste du felsöka nätet.
/mickeSv: Konfigurera MSSQL 2000
10. OK. Tack. Har dock för mig att den enda gången jag lyckades så sa min polare att han som svar fick: login failed for user "<Domän>\Guest". Guest-kontot var påslaget utan password.Men osäker vilken authentication mode som var aktiv den gången.
11. Skall jag inte ha SQL Server Authentication? Jag har iofs. testat både och. "Server does not exist or access denied" får jag tillbaks när jag skriver mitt IP eller IP\<Instansnamn>
Övrigt. Jag kan skapa en koppling till SQL Servern 127.0.0.1 och till <Instansnamnet> men alltså inte mitt externa IP.
PING? Menar du att man externt måste kunna pinga min maskin? Brandväggen sätter ju stopp för ping men jag kan ju konfigurera att den släpper igenom ping. Måste man det?
Några tips eller nån guide nånstanns att kika på?
Tack för ditt svar...Sv: Konfigurera MSSQL 2000
Nej, den är osäkrare, så klarar du dig utan, så är det bra.
<"Server does not exist or access denied" får jag tillbaks när jag skriver mitt IP eller IP\<Instansnamn>
Innebär att du inte har en anslutning till SQL över nätet.
<Övrigt. Jag kan skapa en koppling till SQL Servern 127.0.0.1 och till <Instansnamnet> men alltså inte <mitt externa IP.
SQL funkar alltså, men inte inkommande...
<PING? Menar du att man externt måste kunna pinga min maskin? Brandväggen sätter ju stopp för ping <men jag kan ju konfigurera att den släpper igenom ping. Måste man det?
Nej, såklart inte. Det var ett sätt att kolla om du kommer åt maskinen över huvud taget.
Hade du öppnat portarna 1433 (och 1434) och tunnlat dem vidare till din SQL server?
Kommer du åt SQL Servern över nätet? Utanför datorn, men inanför brandväggen?
<Några tips eller nån guide nånstanns att kika på?
Inte om sånt här :(
/micke