Hej. Vet inte riktigt vad du menar med hantera rtf? Vad jag menar är att om man t.ex. formaterar ett ord med fet stil så ska denna formatering kunna Jag vet inte hur det är med richText-kontrollen, men om man kan få ut formatteringen från den, så går det ju att spara formatteringen i databasen. Det går att få ut formateringen från kontrollen. Mitt problem var (bl.a.) hur parameterobjektet skulle se ut. Det är löst nu.Formaterad text
Någon som har bra tips på hur man kan hantera formaterad text (rtf) i en SQL Server.
Jag har en C# klient som bl.a. använder en richText kontrol och skulle vilja lagra den
formaterade texten i databasen.
Tacksam för tips.Sv: Formaterad text
Men om du menar var i SQL server du lagrar rtf, så gör du det i en TEXT-kolumn alternativt NTEXT.
Du kan även lagra hela excel-, word- eller pdf-dokument mha denna datatyp.
/PeterSv: Formaterad text
lagras i datbasen så att ordet visas med fet stil nästa gång jag läser den från databasen. Vet också
att datatypen TEXT kan användas för att lagra stora textmängder, men kan den även behålla formateringen. Enligt min enkla test (säkert fel) så gick det inte.Sv: Formaterad text
Det beror snarare alltså på själva kontrollen än på TEXT-kolumnen, eftersom den lagrar vad du säger åt den att lagra. Jämför om du lagrar en hel HTML-sida i en TEXT-kolumn, så får du ju ut detsamma från databasen.
/PeterSv: Formaterad text
Tack.