Hej Raid5 ska man undvika i det längsta om man använder sql server. Raid1 är betydligt bättre för prestanda. >(och ställa in detta så att en "shrink" körs) Är det inte så att 5% är för lite? Det finns väl loggfiler som skapas iom alla transaktioner som måste ha plats också. Om det inte gick långsamt tidigare kan det bero på just plats.Låsningar i databasen
Jag har en sql (navision) databas som är på ca 150gb data.
Det finns för närvarande bara 5 % ledigt utrymme på diskarna som den ligger på, (en raid 5a ca 6-10 diskar)
Problemet jag har är att det blir låsningar i databasen och att disk kön åker upp i 100% titt som tätt.
Det enda som hjälper är att starta om så funkar den fint i några dagar men sen så börjar disk kön att stegra upp igen.
Sen så undrar jag hur det är med fragmentering av disken. När man kör den inbygda i windows så säger den att det ej går att köra nån defrag för det e för lite ledigt utrymme.
Så kan låsningarna ha med att göra att den e så fragmenterad.
Men hur är det med sqldatabaser samt fragmentering. Är det bra att köra nått 3e parts defrag program på den som klarar såpass stora filer med lite platts kvar på disken eller skulle det kunna göra det sämmre på något sätt?
Är tacksam för alla ideér då databaser ej är min starka sida
//TommySv: Låsningar i databasen
Mitt enda tips vad gäller defragmenteringen är att köra regelbundet schemalagt underhåll av databasen (och ställa in detta så att en "shrink" körs) samt helst att se till att inte Full recovery-loggning används. Databasens loggfil bör storleksmässigt ligga på max 10% av datafilens storlek.
/PelleSv: Låsningar i databasen
Detta behövs inte, om inte databasen ställts in på ett ologiskt sätt från början (inte felaktigt, bara ologiskt...)
>samt helst att se till att inte Full recovery-loggning används
Navision är ett EKONOMISYSTEM. Alltså ganska viktigt... Se för allt i värden till att databasen står i Full Recovery. Det man gör för att tömma loggen, är att ta en backup på den!
Ta en backup på loggen alltså. Då töms databasens logg.
Kolla hur stor del av databasen som är logg.
Om den är STOOOR, ta en backup av den. Kör sedan DBCC SHRINKFILE eller DBCC SHRINKDB för att få ner storleken på fysisk loggfil.
Ang. Defragmentering:
SQL är inte ett filsystem, den hanterar data annorlunda. Därför är det (oftast) så att en defragmenterad miljö INTE är det mest optimala.
/mickeSv: Låsningar i databasen