I mitt projekt behöver jag kunna identifiera datatypen för resp. kolumn i en godtycklig tabell. Men när man tittar på datatypen på en kolumn via ADO´s adSchemaColumns eller ADO (och även DAO) type-egenskap på fältobjektet så retuneras det samma nummer för flera olika datatyper. Jag har testat på datatyperna i MS Access och MS SQL. Så min fråga är alltså finns det något sätt som jag kan identifiera och skillnaden på alla de olika datatyperna som resp databas har stöd för. Har det inte i huvudet men du kan faktiskt skriva en sql-sats för att få reda på vad fälttyperna är. Du kan också använda adox som är en del av ado för att plocka denna information. Har du någon aning vart jag kan hitta mer information om ämnet? Jag har letat på MSDN-SQL om detta utan att hitta något. Leta i SQL-server books online (följe med installationen) efter information om systemtabellerna syscolumns och sysobjects. Du kan söka på "adox" i forumet. Ett exempel finns på [Bästa sätt att läsa Excelfiler]Identifiera datatypen för kolumner
Jag använder mig av ASP med VB, MS SQL och MS Access.Sv: Identifiera datatypen för kolumner
Sv: Identifiera datatypen för kolumner
Tackar för hjälpenSv: Identifiera datatypen för kolumner
Genom att ställa frågor mot dessa tabeller kan du få svar på allt som du behöver veta om en tabell.Sv: Identifiera datatypen för kolumner