Som det verkar nu så på dom flest hotell så stödjer dom Access eller MYSQL. Det är väl bra ifs. Men jag tycker att om man är ute och söker på exempel på nätet, så är dom flesta exempel gjorda för SQL/MSDE. Det går ju bra när man laddar upp det på sin hemmadator WinXP Pro. Hejsan! <b>Sedan kan man också fråga sig om man tycker det är lämpligt att ha de nödvändiga portarna till MSDE/SQL Server öppen i brandväggen.</b> Det var ett väldigt bra förslag! Så du menar att jag kan ha MSDE lokalt och i db kopplingnen ange en ip adress som pekar mot min lokala MSDE. Sen är det bara att öppna ip adressen från mitt webbhotell i routern. Kan du ge mig ett förslag på hur det skulle kunna se ut? Vad är det du vill ha förslag på? Du byter enbart ut servernamnet i din connectionstring mot din egna servers ip-nummer/FQDN.En fråga ang MSDE
Men för att få det att fungera på sitt hotell måsta man konvertera alla connections till Access. Hittade ett färdigt forum som har ca 85 olika sidor det blir ganska jobbigt att ändra så det fungerar mot access. Är det möjligt att ha kopplingen till MSDE till min lokala dator?Sv: En fråga ang MSDE
Det är väldigt vanligt att webservern och databasservern är två olika datorer. Så i teorin, så är det du vill göra möjligt. Men, oftast så befinner sig webservern och databasservern på samma nät, bakom en och samma brandvägg. I ditt fall, så blir det inte på detta sätt, utan det finns många faktorer som kommer att spela roll. Det kan till exempel vara så att din internetleverantör blockerar detta på något sätt, eller så blockerar webhotellet kommunikationen i någon brandvägg någonstans.
Sedan kan man också fråga sig om man tycker det är lämpligt att ha de nödvändiga portarna till MSDE/SQL Server öppen i brandväggen. Vi ska heller inte förglömma att du då verkligen måste uppdatera databasservern när nya uppdateringar släpps.
Så, jag tror inte jag kan ge ett svar om detta kommer att fungera i praktiken för just dig, men det är fullt möjligt att göra på detta sätt. Om du redan har en plats på ett webbhotell, så har du inget att förlora på att prova dig fram. Om du funderar på ett webbhotell så kanske du ska fråga dem om de tror det är möjligt.Sv: En fråga ang MSDE
Om man vill göra så är det lämpligt att bara öppna portarna från webserverns ip-nummer.
/JohanSv: En fråga ang MSDE
Tack, det tänkte jag inte på, och då har man ju minimerat riskerna så mycket det går.Sv: En fråga ang MSDE
GertSv: En fråga ang MSDE
/Johan