Hemma har jag en två datorer. Har SQL-Server på bägge. Nu är det så att jag vill få samma databas i den andra datorn. Kan man bara klistra in tex Bokbutik_Data.MDF och Bokbutik_Log.LDF i SQL_Server på den andra datorn för att få databasen dit (alla databaser ligger i mappen C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL\Data). Hej Marcus! Jag var lite otydlig. Tänkte helt fel. Det är så att jag har Bokbutik_Data.MDF och Bokbutik_Log.LDF på min bärbara dator som ligger under mina dokument. Nu är det så att jag har installerat om SQL-Server igen på den bärbara och vill då givetvis få in dessa igen i SQL-Server. Saken är den att det inte räcker med att bara lägga in filerna i mappen C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL\Data). Hejsan, Hej! Tack för alla tips. provade Kristofers tips och det funkade.Flytta databaser i SQL-Server
Jag har nämligen väldigt många poster i den databasen och vill inte skapa allt manuellt.
Har inte heller ngt nätverk så jag inte köra SQL-Server genom den andra datorn
Hur gör jag om jag vill lägga till en databas som jag har på en dator till en annan?Sv: Flytta databaser i SQL-Server
Det går alldeles utmärkt att kopiera filerna om du vill. Men det finns ett par saker du måste göra för att detta ska fungera. Du måste först köra sp_detach_db i databashanteraren som har den databas du vill flytta. Därefter måste du köra sp_attach_db för att lägga tillbaks databaserna i databashanteraren (på båda datorerna).
Om detta utförs så ska det inte vara några problem att flytta databaserna (dock kan det uppstå skillnader vad gäller användarkonton).
För exempel så hänvisar jag till dokumentationen:
sp_attach_db:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/tsqlref/ts_sp_ae-az_52oy.asp
sp_detach_db:
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/tsqlref/ts_sp_da-di_83fm.asp
Lycka till!Sv: Flytta databaser i SQL-Server
Hur gör jag för att få in filerna så att det blir en databas med namnet Bokbutik?
Ursäkta att jag förklarade fel tidigare.
Om det är något liknande med förra svaret, var skriver jag in dessa kommandon (som fanns i artiklarna) i SQL-Server?Sv: Flytta databaser i SQL-Server
Man bör alltid göra en sp_detach_db innan man flyttar databasen. Det kan gå att göra en sp_attach_db utan att först ha gjort en detach, men det är inte säkert, men då får vi ta hand om det felet då.
Starta Query Analyzer, och logga in till din databasserver.
Skriv:
<code>
EXEC sp_attach_db @dbname = N'Bokbutik',
@filename1 = N'C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL\Data\Bokbutik_Data.mdf',
@filename2 = N'C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL\Data\Bokbutik_Log.ldf'
</code>
Tryck F5Sv: Flytta databaser i SQL-Server
Öppna Enterprise Manager.
Öppna den servergroup som du vill att databasen ska ligga i.
Öppna den server som du vill att databasen ska ligga i.
Högerklicka på "mappen" Databases.
Välj "All tasks"
Sen väljer du "Attach Database..."
Sen pekar du ut dina databasfiler som du kopierat till mappen
C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL\Data.
//HåkanSv: Flytta databaser i SQL-Server