Hej har en tabell med säg 100 poster, sen har jag en tabell tblTavlingLag som består av TavlingId och LagId Hejsan! Jag kör MSDE så hur execkverar jag det. Får error i viewläget: Då får du väl använda osql. osql är ett kommandobaserat verktyg som du kör i kommandotolken. Du får leta lite var det finns, för jag kommer inte ihåg det. Förmodligen någonstans där du installerade MSDE. Provade som du skre ligger under: Vad finns för kolumner i tblTavlingarLag ? Du får felmeddelandet helt enkelt för att du inte skrev som jag skrev. Egentligen så har jag en tabell "Tävling" Så har jag TblLag, TblSerier, TblSex, TblKlasser, Som består av olika alternativ. Dessa är sdean länkade till TblTavlingLag, TblTavlingSerier, osv. Dessa består av fälten TavlingsId, ska sedan matcha tabellen Tavling TavlingId och motsvarande LagId, SerierId osv.Insert Problem
Kan man med Insert into ge TavlingsId antal rader fr tabell och LagId=1Sv: Insert Problem
Om jag förstår dig rätt så är det detta som du efterfrågar:
<code>
INSERT INTO tblTavlingLag (TavlingID, LagId)
SELECT Count(*), 1
FROM AnnanTabell
GO
</code>Sv: Insert Problem
This SQL statement type cannot be used in a view or function.
Only a SELECT statement can be used.Sv: Insert Problem
<code>
osql -E
USE DinDatabas
GO
INSERT INTO tblTavlingLag (TavlingID, LagId)
SELECT Count(*), 1
FROM AnnanTabell
GO
</code>
Jag vet inte vad det är för viewläge du pratar om, men på felmeddelandet låter det som om du försöker skapa en vy. Är det detta du avser att göra? Det är nämligen inte korrekt att använda INSERT INTO i en vy, eftersom en vy inte har detta användningsområde.Sv: Insert Problem
C:\Program Files\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn>osql -E
1> GO
1> INSERT INTO tblTavlingarLag (TavlingsId,Lag,Id)
2> SELECT Count(*),1
3> FROM Tavling
4> GO
Meddelande 120, nivå 15, tillstånd 1, server IDUN, rad 3
Select-listan för INSERT-programsatsen innehåller färre objekt än
insert-listan. Antalet SELECT-värden måste matcha antalet INSERT-kolumner.
1>
Vad är felet.
Antal poster tabellen Tavling = 215
och i tblTavlingarLag = 1Sv: Insert Problem
Du får inte ha en kolumnlista, du måste skapa en SELECT som ser likadan ut som tabellen du skall göra en INSERT till.
Sen kommer ditt resultat se ut som följer:
216 1
216 1
216 1
...
Är det det du vill ha?
Du kanske skall kolla på IDENTITY på tabellen istället.
Sök i Books Online på Identity, så ser du hur man gör.
/mickeSv: Insert Problem
INSERT INTO tblTavlingarLag (TavlingsId, <b>Lag, Id</b>)
Där anger du tre kolumner, men sedan ger du bara värden åt två kolumner i SELECT-satsen. Detta går naturligtvis inte.
Förövrigt så förstår jag inte varför du vill ha ett Id som är baserat på mängden poster i en annan tabell. Det känns som om det inte kommer att vara ett säkert unikt värde, utan dubletter kan uppstå. Men så vet jag inte heller hela databasdesignen, så allt kanske är i sin ordning.Sv: Insert Problem
I Dessa tabeller så måste jag skapa lika många poster som i tabellen Tavling och sedan uppdatera vilken typ av Lag, Serier, Sex, Klasser det är. För att få ut en post per rad så antar jag att jag måste ha alla dessa tabeller. Eller kan man lösa det på något annat vis se min förra fråga här http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=153388&forumid=4&sum=1