Har skap en database i SQL-Server men får detta felmeddelande. Hejsan, Det konstiga är ju att andra databaser fungerar? Kan du först berätta om denna användare finns med i listan över logins? Det finns BULTIN\Administratörer och sa Tackar, då finns inte användaren i databasservern ännu. Det funkar nu. Tusen tack! Jag tror att du använder flera databasserverar, eller hur? (1 databasserver kan ha flera databaser, enkelt förklarat).Problem med connectionstring i SQL-Server
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E4D)
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Login failed for user 'GOCKENB\IUSR_GOCKENB'.
/Norgeoutbound/Login/login_check.asp, line 16
Rad 16 i login_check är denna
Rad15 Set conntemp = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Rad 16 conntemp.Open ConnString
Det konstiga är att jag har andra databaser som fungerar och jag använder samma connectionstring:
<code>ConnString = "Driver=SQL Server; Server=localhost; Database=Fragor; User Id=; Password="</code>
Vad kan vara fel? Har inte pillat på några rättigheter eller något sådant. Det jag gjorde var att efter jag skapat databasen så skapade jag alla tabeller i SQL Query Analyzer från en annan databas för att få strukturen, men det kan väl inte spela någon roll?Sv: Problem med connectionstring i SQL-Server
Du måste ge användaren GOCKENB\IUSR_GOCKENB tillåtelse att använda SQL Server (den har inte det som standard).
I Enterprise Manager, expandera servern, och expandera därefter "katalogen" Security. Högerklicka på Logins och välj att lägga till ett nytt login.
Denna användare kommer sedan att behöva rättigheter i den aktuella databasen som ska användas. Även detta kan fixas med Enterprise Manager på ett enkelt sätt.
Lycka till!Sv: Problem med connectionstring i SQL-Server
Kan du inte beskriva i detalj hur jag ska gå tillväga, det är ju en massa fält som ska fyllas i och jag vet inte vad man ska välja.Sv: Problem med connectionstring i SQL-Server
Sv: Problem med connectionstring i SQL-Server
Dessa fanns i Security mappen och sen markerade jag LoginsSv: Problem med connectionstring i SQL-Server
Följ då dessa instruktioner:
- Högerklicka på Logins, och välj New Login
- I Name, skriv in (eller välj) GOCKENB\IUSR_GOCKENB
- Låt allting under "Authentication" vara som det är.
- Som Database, välj den databas som användaren ska ha som standard, till exempel den databas som ska användas.
- Klicka på fliken "Database Access", och kryssa i de databas(er) som användaren ska ha tillgång till.
- Som roll i databasen så kan du använda Public. Då kommer du att manuellt behöva ge tillgång till det som användaren måste ha tillgång till. En del väljer helt sonika db_owner, och då kan användaren göra i princip allting i den databasen. Jag rekommenderar inte detta av säkerhetsskäl, men av andra skäl kan det vara bekvämt.Sv: Problem med connectionstring i SQL-Server
Vad kan det bero på att jag måste skapa en användare för denna databas och inte det andra?Sv: Problem med connectionstring i SQL-Server
När man installerar SQL Server så är det bara användarna sa och Administratörs-gruppen som kan logga in på databasservern. När du använder ASP så kommer den att försöka använda det anonyma internetkontot IUSR_Maskinnamn, och detta har inte access som standard.
Att det fungerar på andra servrar är med största sannolikhet att någon/något (t.ex att du installerat en ASP-portal eller något annat) har lagt till detta konto. Jag kan nog inte komma på någon annan rimlig förklaring.
Men nu vet du ju hur du gör, om du stöter på detta problem igen! Och det är jättebra, för nu har vi utökat våra kunskaper!
Lycka till med framtida projekt!