Tjena funderar på en sak: JAg vill skicka ett excelark till en användare som har registrerat sig på min ASP.NET sida jag vill att excelarket ska innehålla en del info från sqlserver tabeller speciellt till den användaren. Ett exempel användaren registrerar en klubb och ett lag relaterat till den klubben jag vill att användaren ska kunna ladda ner ett excelark med info från klubben(klubbId) och laget (LagId). När neddladdningen är klar vill jag att användaren fyller på med information från laget (Spelarnamn, spelarid, spelarbildnr) och sedan skicka upp excelarket till mig. Jag vill då trycka in informationen till sqlserver relaterade tabeller. Är DTS.packages rätt sätt att göra det eller finns det några andra bra förslag. HAr precis börjat hämta in information om DTS funderar på om jag ska starta DTS manuellt genom att placera excelarken på samma ställe med samma namn och sedan köra dts paketet. KAn man kolla att excelarket är "rätt" ifyllt och det inte fattas något? Hej Nej Hej. :) det var lurigt det här. Får kolla upp Dynamic proporties. Tack för hjälpen så länge tjena igen. Har funderat lite över mitt dilemma. HAr lite funderingar över lösningar men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska välja. Blev denna lösning skapa en temporär tabell fylla den med den info som jag vill ha i excelarket. Använda dts för att flytta över data från temptabellen till excelarket och sedan attacha excelfilen med mailet. ta bort tempfilen.dts ?? excel
Stefan Ljungstedt Sv: dts ?? excel
Sv: dts ?? excel
Egentligen kan du inte kolla om arken är korrekta. Du kan ju ha "tur" att det blir fel när arken inte är riktiga, då har du "OnSuccess"/"OnFailure" som du ju kan leka med. Men arket kan ju vara fel utan att generera fel... Databasen bör också göra kontroller som fångas upp.
Angående namn på Excelfilen. DTS Har en "Dynamic Properties" task, som med fördel används för att sätta sökväg till Exceldokument innan överföringen börjar. Du kan läsa från en INI-fil eller från en SQL-sats bl.a. Kolla där och se vad du vill ha.
/mickeSv: dts ?? excel
MVH Stefan LjungstedtSv: dts ?? excel
1. Användaren får logga in och då visas hans preparerade excel som laddas vid page load. Användaren laddar ner sin fil genom att klicka på en excelicon typ.DTS
2. ASP.Net skapar ett excel ark från typ en datagrid efter att användaren valt lag typ.
3. Skickar automatiskt ett mail med preparerad excel filen attachad i mailet.DTS
4. Skickar ett mail "manuellt" där jag preparerar excelfilen själv eller med DTS
Har någon något bra förslag eller annan lösning tack
StefanSv: dts ?? excel
Mvh Stefan