Hallå där! >Bör man installera en Test instance?SQL Server 2000?
Jag är ny med SQL Server 2000 jag håller på att lära mig ASP.NET och vill nu använda SQL Server 2000 för att hantera mina databaser. När jag installerade SQL Server 2000 valde jag att installera den som en "default instance".Som sagt håller jag på att lära mig ASP.NET så att jag kommer naturligtvis att testa väldig olika saker.
Bör man installera en Test instance?
Går det bra att använda min "default instance" som test?
Vad är det som egentligen händer när man installerar en ny instance?
Kan man ta bort en instance efter att man har installerat den?Sv: SQL Server 2000?
Nja, det beror väl på vad du vill åstadkomma. Jag antar att du har en lokal maskin som du tänker testa en del på och använda för att lära dig ASP.NET och SQL Server. Isf ser jag ingen anledning till att du ska ha flera instanser.
>Går det bra att använda min "default instance" som test?
Ja absolut. Skapa en databas i din default instans och kalla den test (eller vad du vill). Sen kan du göra vad du vill där.
>Vad är det som egentligen händer när man installerar en ny instance?
SQL Server 2000 kan köra som flera instanser samtidigt. Varje instans exekveras som en egen applikation, i en egen process med egen minnesarea etc. Om du har en default instans och två named instances (vi kan kalla dem alfa och beta) så kan du i din applikation välja vilken instans du vill ansluta till, genom att ange dinserver (för default), dinserver\alfa (för alfa-instansen) samt dinserver\beta (för beta-instansen). Flera instanser är alltså helt enkelt att du kör flera SQL Server-servicar samtiodigt. Du kan t o m ha olika versioner på dina instanser.
>Kan man ta bort en instance efter att man har installerat den?
Absolut. Varje instans installeras för sig och du kan ta bort en utan att det påverkar de övriga.