Jag hyr webbplats och databas i delad SQL server. Programmet har dom inte rätt att ge dig, du måste ha en egen licens för detta. Har du nån i familjen som är student kan du be denne registrera sig under studenter, studentlicens och hämta hem sql-server 2000, där ingår enterprise manager. <b>Du får då lägga upp en odbc-koppling på din dator och därefter ansluta i access via den.</b> Går det att "gömma" databaser för vissa användare som ansluter med enterprise manager? Säg att jag lagt upp fyra databaser men vill att användare x bara ska kunna se och administrera en utav dom. Har för mig att han kan se alla databaser jag har även om han är spärrad från att använda dom?! Om webhotellet skulle installera en instans av MS SQL Server 2000 per kund kommer man kunna köra EM utan begränsningar. Basera tjänstekontot på kundbaserad windowsanvändare och tilldela detta kontot NTFS-rättigheter där det behövs.Administrera databas i SQL server
Skulle vilja ha enterprice manager för att jobba med databasen men webbhotellet säger att så funkar det inte, alltså, dom vill inte ge mig tillgång till programet.
Stämmer det? Om det gör det, finns det någon alternativ programvara?
Tack på förhandSv: Administrera databas i SQL server
Det går faktiskt att med access 2000 ansluta sig också via nätet till en sql-server och administrera data där. Du får då lägga upp en odbc-koppling på din dator och därefter ansluta i access via den.Sv:Administrera databas i SQL server
Du behöver inte skapa en ODBC-koppling. Välja bara att skapa ett nytt "projekt" i Access.
/JohanSv:Administrera databas i SQL server
Sv:Administrera databas i SQL server
Använda Access 2000 eller senare är ett bra förslag.
Client Tools kan man köra "utan licens", licensen beräknas på serverinstallation samt connections.
Du kan också installera fritt antal instanser på en och samma maskin.
Ytterligare angående ytterligare instanser är dock ett ökat minnesutnyttjande.
/Mattias