Hej, <code> Kan man göra detta från EM. På något annant sätt än detach/attach 'Tools\SQL Query Analyzer' i menyn, kör det jag skrev i ovanstående inlägg. ;) Troligtvis inte. Varför skulle man inte kunna det i EM? Bara för att man alltid gjort det via QA så behöver det inte vara så i framtiden. Naturligtvis skulle det gå att bygga in det i EM, men vad jag menade var att man ska inte bara stirra sig blind på EM. Det är ett tungrott verktyg som jag undviker att använda i möjligaste mån. Det du vill göra är ju extremt enkelt i QA, så varför behöver du möjlighet att göra det i EM då? <citat> Den stora fördelen är väl enkelhet, tex högerklicka på databasen och välja "Change DBO" men det är väl som med allt annat, när man väl vet att saker går att göra så är det enkelt att hitta hur man gör.Byta DBO på en existerande databas i SQL Server 2000
Kan jag byta DBO på en existerande databas i SQL Server 2000 utan problem och hur gör jag det ?
Mvh MonicaSv: Byta DBO på en existerande databas i SQL Server 2000
USE databasnamn
EXEC sp_changedbowner 'NYTT_LOGIN_FÖR_DBO'
</code>Sv:Byta DBO på en existerande databas i SQL Server 2000
Även om det är väldigt enkelt med en fråga.
//HenkeSv: Byta DBO på en existerande databas i SQL Server 2000
Seriöst dock, det verkar inte som att man kan köra det i EM, men varför skulle du göra det?Sv: Byta DBO på en existerande databas i SQL Server 2000
Detta är ett "avancerat" kommando, och generellt går inte de att utföra med EM, som är ett lite mer USER-inriktat program
/mickeSv:Byta DBO på en existerande databas i SQL Server 2000
För EM är väl inte bara till för att underlätta för alla nybörjare, Visst det finns en hel del saker som man måste göra via QA men jag kan inte förstå varför inte det går att bygga in dessa i EM, Då det endå är ett verktyg som skall underlätta administrationen.
//Henke Sv: Byta DBO på en existerande databas i SQL Server 2000
Sv: Byta DBO på en existerande databas i SQL Server 2000
Varför skulle man inte kunna det i EM? Bara för att man alltid gjort det via QA så behöver det inte vara så i framtiden.
För EM är väl inte bara till för att underlätta för alla nybörjare, Visst det finns en hel del saker som man måste göra via QA men jag kan inte förstå varför inte det går att bygga in dessa i EM, Då det endå är ett verktyg som skall underlätta administrationen.
</citat>
mailto://sqlwish@microsoft.com
/mickeSv:Byta DBO på en existerande databas i SQL Server 2000
Problemet ligger nog i att det är förmånga har "SQL" på sitt bord, men inte har kunskapen eller tiden att lära sig QA och alla funktioner.
//Henke