Om man vill skapa en webbplats lokalt för testkörning och sedan skicka den till sitt webbhotell, bör man göra vadå? Hej, SQL Server arbetar inte med "datafiler" Den arbetar med en databas som du kommer åt med en Connection. (Connectionstring) Filerna kan ligga precis var som helst - och skall väl inte ligga i din webkatalog. Jag kan komma på minst 5 andra ställen som är bättre (säkerhet, prestanda m.m.)SQL Hur gör man med datafilerna?
I dagsläget med asp sidor samt accessbas är det inga problem, men vi vill byta till SQL server pga att vår site blir väldigt trögkörd när många besöker den,
MS SQL finns installerat på lokaldatorn och vi kan även skapa databaser, men de hamnar på ett annat ställe än vår webbmapp :-(
Har någon nåt tips eller liknande hur man skall starta upp detta med SQL vore vi evigt tacksamma
TPFH
/PeterSv: SQL Hur gör man med datafilerna?
Beroende på hur duktig man är så finns det lite olika metoder.
Den jobbiga metoden:
Jag nrukar alltid skapa alla mina databaser med skript (Create databse etc), på så sätt kan jag utan problem rensa om min databbas snabbt på den lokala burken och ändå vara säker på att jag får exakt samma inställningar (fält mm). Och när jag sedan skall publicera på servern så kör jag bara samma skript där också. Ytterligare en fördel är att jag inte blir lika beroende av en vissa databasmotor, utan ofta kan jag med väldigt småändringar köra en mysql databas lokalt och testa på , men sedan köra skripten skarpt på en MS SQL server.
Den lata metoden:
Kör man MS SQL Server och man har full access till servern på filnivå så kan man antingen köra en back-up/restore procedur, eller möjligtvis en detach/attach procedur (den första rekommenderas dock, men kan vara lite klurigare att få att fungera).
Hoppas att någon av dessa metoder passar för ditt ändamål. Lycka till!
// JohanSv: SQL Hur gör man med datafilerna?
Som tidigare svar angav:
Det jobbiga sättet är bäst. MEN du kan gå in i SQL Enterprise Manager och högerklicka på din databas. All Tasks - Generate SQL Script gör ett sådant script som du kan köra på din webserver.
En liten genväg.
/micke