Hej. Jag ser inte riktigt problemet. Du kan ju skapa en sp som tar en parameter för varje kolumn i tabellen, och sedan sätter du värdet på dessa till det som skickats in i requesten (om något skickats) eller null/default-värde om inget skickats. OK, jag trodde det skulle bli enklare att skriva ut insert kod med en for-sats, men det blev det inte. Hej Christoffer. Att köra en procedur en gång för varje rad som ska läggas in är ju inte värre än att köra en INSERT-sats en gång för varje rad. Det finns ingen genväg till att lägga in flera rader på en gång, dock finns det massor av varianter beroende på exakt vad man behöver åstadkomma, hur ofta det ska göras, vilken automatik etc.Multiple insert med sp
Går det att med sp eller trigger föra in flera värden samtidigt som du kan med denna for sats, känner att detta inte är så lätt att förklara, så jag skriver detta i stället.
<%
add=Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")
if Request.Form("artikelid") <> "" then
dbarvi.AddNew
dbarvi.Fields("produktID")=Request.Form("produktID")
dbarvi.Fields("artikelnr")=Request.Form("artikelnr")
dbarvi.Fields("alternativ")=Request.Form("alternativ")
dbarvi.Fields("pris")=Request.Form("pris")
dbarvi.Fields("xpris")=Request.Form("xpris")
For Each fld in dbarvi.Fields
if Len(Request(fld.Name)) > 0 then
fld.Value = Request(fld.Name)
end if
Next
dbarvi.Update
dbarvi.Requery
end if
%>Sv: Multiple insert med sp
Sv:Multiple insert med sp
Låt oss säga att jag har:
4 fält
artik namn pris bild
132 kall 15 1.jpg
Detta är ditt förslag ovan Christoffer, men vad jag vill åstakomma är att om jag har flera värden
ex.
artik namn pris bild
132 kall 15 1.jpg
133 sval 18 2.jpg
134 varm 16 3.jpgSv:Multiple insert med sp
Men hur skulle det påverka belastningen, sedan läste jag ditt tidigare inlägg, läste nog lite galet och svarade utifrån det, skulle du kunna ge en närmare förklaring om du orkar och vill.
Tack på förhand.Sv: Multiple insert med sp