Jag har problem att få kontakt med vår SQL när jag har min vpn klient igång. Lokalt på jobbet funkar det naturligtvis bra med vpn klienten avstängd, men när jag har den aktiverad funkar det bara ngn gång ibland, jag får oftast bara time out när jag försöker ansluta. Är det någon som har haft liknande eller samma problem? Hej! Tack för det tipset, det ska jag prova. Hej Håkan, Hej! Hej igen Håkan, Hej! Mmm, det stämmer, värt att ta en titt på, Jag vet att jag har rätt WINS, jag ska söka lite på nätet och se vad jag kan hitta. Hej Håkan,SQL kontaktproblem via vpn klient
mvh // AndersSv: SQL kontaktproblem via vpn klient
Prova att öka tiden för Login time-out.
Tools->Options->Advanced fliken-> i Connection settings rutan.
//HåkanSv:SQL kontaktproblem via vpn klient
Det som är lite lustigt är de få gånger jag lyckas logga på (då via Query analysern) märker
man ingen försämrad prestanda. Det är precis som vanligt.
Återkommer ikväll med om ökningen av login time outen var lyckosam.
mvh // AndersSv:SQL kontaktproblem via vpn klient
Det är ju fullkomligt lysande ! Tack, tack, tack, tack, så bra alltså. Va gött att slippa köra remote.
Jag ställde upp Time-Outen från 4 till 10 och det var klockrent på första försöket.
Bockar och tackar.
Kul att det fungrade.
Kör själv mycket VPN (mot bla. SQL Server), har precis som du (nu) 10s.
/HåkanSv:SQL kontaktproblem via vpn klient
Som sagt tack för hjälpen, det var en riktig höjdare.
Vi har även en IIS där vi har ett antal webtjänster på. Dessa skriver vi i .NET
Här på jobbet går det snabbt att ansluta till IIS, men via VPN tar det väldigt lång tid, det går men tar väldigt lång tid.
Det som är konstigt är att t.ex. filöverförning till denna server går som en dans så kopiera filer går precis som vanligt, (jag har fiberanslutning direkt till jobbet) Därför tycker jag det är lustigt att det tar så´n tid att komma åt webtjänsten.
Några uppslag?
Svårt att säga, kan ha med namnuppslagningen på DNS eller WINS att göra.
//HåkanSv:SQL kontaktproblem via vpn klient
mvh // AndersSv:SQL kontaktproblem via vpn klient
Det var DNS problem. Det enda jag behövde göra var att fylla på hosts filen...
mvh // Anders