Jag har precis lagt ut sidan hos leverantör och jag har 2 frågor vad det gäller detta. När du har skapat proceduren har du varit inloggad som 7608, och den usern verkar inte vara med i dbo-rollen. Alltså heter inte proceduren dbo.spKategori utan 7608.spKategori. Underbara svar som du levererar Christoffer. Är inte direkt kunnig på mysql men behöver man ange ex dbo.xxxx kan man inte bara skriva xxxx Det är inte MySQL, det är MS SQL. Okey mycket möjligt har aldrig jobbat med flera användare. Jodå, man kan skapa flera som heter samma. Det har jag råkat ut för flera gånger. :) Är användaren 7608 medlem i dbo-rollen i din databas? Om du har möjlighet att lägga in den i den så gör det annars. Skapa därefter om tabeller och procedurer i databasen på webbhotellet, men när du skapar dem så ska du tänka på att ange dbo som ägare till dem när du skapar dem. Alltså:Could not find stored procedure 'dbo.spKategori'
1. Jag har angett en kopplingssträng:
Driver={SQL Server};Server=xxxxxxxx;Database=7608-1;UID=7608;PWD=xxxxxxxxx;
men får meddelandet
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Could not find stored procedure 'dbo.spKategori'.
Denna sp finns på servern, jag har gett rättigheter för kontot 7608 att köra den.
2.
När jag kopierade databaserna från lokalt till hotellet va det inga större problem, när jag gick in idag i på servern så låg det dubletter av tabellerna, det va skillnad på dessa vad det gäller OWNER ena delen va owner 7608, den andra va dbo.
Min fråga varför, hur kommer det sig?Sv: Could not find stored procedure 'dbo.spKategori'
Vad gäller tabellerna måste du ha skapat om dem, då inloggad som 7608 igen.Sv:Could not find stored procedure 'dbo.spKategori'
Innan du svarade så gick jag igenom asp sidan för att problemet.
Problemet va att lokalt så har jag allt som dbo.xxxxx, men på servern har jag ett konto som heter 7608, vilket innebär att detta måste oclså finnas med i asp-sidorna, på asp-sidorna så heter dom dbo.xxxx, detta föranleder ju att jag måste byta ut dbo.xxxx till 7608.xxxxxx
F** nära och åka och såga sönder skitenSv: Could not find stored procedure 'dbo.spKategori'
Sv:Could not find stored procedure 'dbo.spKategori'
Så här har jag för mig att det fungerar: Ifall resursen tillhör dbo så räcker det att bara skriva namnet på den, såvida det inte finns en resurs med samma namn för den användare man är inloggad som.
Om detta finns:
dbo.alfa
dbo.beta
123.alfa
Om man är inloggad som 123 så blir alltså:
alfa -> 123.alfa
beta -> dbo.betaSv: Could not find stored procedure 'dbo.spKategori'
men jag tror inte att det skall ha någon betydelse om man har dbo före såvidare man inte har flera som heter samma.
är tveksam om man kan skapa flera som heter sammaSv:Could not find stored procedure 'dbo.spKategori'
Sv: Could not find stored procedure 'dbo.spKategori'
CREATE TABLE dbo.tabellnamn
Iofs är detta inte riktigt nödvändigt om 7608 ingår i dbo, men det är ändå bra för flera olika anledningar att göra så. Ange alltid ägare till objekt, både när de skapas och när de används.