Hej. Något i stil med detta? SQL Server har en funktion som kallas Full-Text Search. Den är inte helt trivial att konfigurera och använda, men kan vara mycket användbar om man lagrar större texter. En grundläggande introduktion finns här: http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnsql2k/html/sql_fulltextsearch.asp Pelle... Det som Pelle skrev "borde" funka, men man kan få till det såhär:Hjälp med fritext sökning i SQL Server 2000
Någon som vet sql koden för sökning i en databas som ligger i SQL Server 2000. Vad behövs för att fixa detta. Jag har en tabell som innehåller två kolumn som jag vill kunna utföra en fritextsökning på. Den ena har datatypen varchar och den andra text.
Hoppas någon kan hjälpa mig.Sv: Hjälp med fritext sökning i SQL Server 2000
<code>
set con = server.createobject("adodb.connection")
con.open "connectionsträng...."
set rst = con.execute("select fnamn, lnamn from tabell where fnamn+lnamn like '%" & text & "%'")
do while not rst.eof
response.write rst("fnamn") & " " & rst("lnamn") & "<br>"
loop
con.close
set con=nothing
</code>Sv: Hjälp med fritext sökning i SQL Server 2000
Mvh
/JohanSv:Hjälp med fritext sökning i SQL Server 2000
Funkar inte riktigt som jag har tänkt mig. Det är inte meningen att hela tabellcellen ska behöva matcha strängen. Utan om cellen innehåller tex Artikel om LillaMy. Ska det gå att hitta den om man bara söker på tex LillaMy.
Men tack för hjälpen ändå...
Du kanske vet hur man åstadkommer det jag nyss beskrivit? Tacksam för all hjälp man kan få ;)
Johan...
Tackar för hjälpen. Det funkar bra på tabellen med text. Den andra tabellen löses nog bäst med Pelles förslag.
Hälsningar MalinSv: Hjälp med fritext sökning i SQL Server 2000
<code>
SELECT * FROM Tabellen
WHERE [första kolumnen] LIKE '%' + @DittSökOrd + '%' --Så det ser ut som '%LillaMy%'
OR [andra kolumnen] LIKE '%' + @DittSökOrd + '%'
</code>
/micke