Jag importerade en sparad databas (*.mdf, *.ldf) efter en ominstallation av burken. Du kör fel connectionsträng till att börja med. Sen vad din server och databas heter vet jag inte, men det har du säkert pejl på. Server kan också vara namnet på din sqlserver, eller din dator. Bytte bara namn på server till namnet på min dator och nu funkar det =) tack så hemskt mycket för jag har varit helt rådlös. Men du bör inte använda ODBC ( för det gör du nu) Men hur ska jag skriva om connecten så att den fortfarande fungerar för mig? Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection") Det vill sig inte.... ADO och ASP? Inte .NET?Connect problem
Nu går det helt enkelt inte att logga in på den via sajten jag jobbar med.
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][DBNETLIB]SQL Server does not exist or access denied.
/sajt/connect.asp, line 7
Det går att prata med den via query analyzer och då använder jag mig av samma login som i connectfilen.... har försökt att ta bort den gamla användaren och skapa en ny men inget fungerar.
Vad kan vara fel?
Connectfilen:
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Connect.Open "Driver={SQL Server};Server=127.0.0.1; Database=namn; UID=användare; PWD=lösen"
Borde inte vara nåt fel i connecten för det fungerade innan ominstallationen.
Tacksam för hjälp.Sv: Connect problem
Se Artikel [Felhantering - felsökning runt databaser] samt Artikel [Inloggning i SQL Server]Sv:Connect problem
Sv: Connect problem
Skriv istället:
"Data Source=DinServer;Initial Catalog=DinDatabas;User ID=gissa;Password=InteSvårtHeller"
Då nyttjar du OLEDB, som är nyare, men framför allt snabbare.
/mickeSv:Connect problem
Är helt kass på den här biten.
Error Type:
Microsoft VBScript compilation (0x800A0401)
Expected end of statement
/connect.asp, line 9, column 17
Data Source=DinServer;Initial Catalog=DinDatabas;User ID=id;Password=passSv: Connect problem
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Connect.Open "Data Source=DinServer;Initial Catalog=DinDatabas;User ID=id;Password=pass"
www.connectionstrings.com
/mickeSv:Connect problem
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified
Det står (.NET) på www.connectionstrings.com när det handlar om OLE DB eller spelar det ingen roll?Sv: Connect problem
OK...
Lägg till "Provider=SQLOLEDB;" först i connectionsträngen som jag skrev i förra texten.
/micke