Hej Hmm...om jag förstår dig rätt så ligger databasen på en server, öppen mot internet på adressen db.******.se? Och siten ligger på www.******.se? Och nu vill du flytta allt till en server på Ballou? OK, vad du behöver göra är att detacha databasen, kopiera den (exempelvis över FTP ja) till den nya servern och göra en attach där. Kolla min kurs om att göra attach/detach på SQL Server databaser, den finns både här på Pellesoft samt på min site, http://www.hedgate.net. Hej Har du user+lösen till en användare i sysadmin-gruppen? Isf kan du med SQL Query Analyzer (eller Enterprise Manager) koppla upp dig mot databasen, köra sp_detach_db och sen kopiera databasfilerna. Sedan attachar du dem på den nya servern. De är inga program de är funktioner - eller rättare sagt Stored Procedures som det heter i SQL.Flytta på Sql databas....
Jag har blivit ombedd av en kund att flytta dennes hemsida från en server till en annan, det är en avancerad hemsida som kunden kan uppdatera online, använder asp och sql.
Kruxet är att jag kan inget om sql, och undrar om någon vet hur jag ska göra för att kunna flytta med databasen, (jag har fått sökväg, db.******.se och user + lösen).
Kan jag ladda ner databasen med ett ftp program?
Tänkte använda mej av Ballous webhotell
/TomasSv: Flytta på Sql databas....
Sv: Flytta på Sql databas....
Jag har läst din artikel men förstår inte riktigt, ska jag använda någon typ av program för att utföra sp_detach_db och sp_attach_db ?
Det enda jag har är adressen till databasen, som jag ej har testat, och user + lösen till densamma, som sagt jag kan inte nått om sql.
All hjälp tages tacksamt emot.
/TomasSv: Flytta på Sql databas....
Dock vet jag inte om jag rekommenderar att du gör detta om du inte kan något om SQL Server. Det är inte den lättaste operationen man kan utföra, och du kan stöta på problem.
En annan variant är att ta en fullständig backup på databasen och sedan kopiera backup filerna, för att göra en restore på den nya siten.Sv: Flytta på Sql databas....
Om du startar ditt SQL Server Enterprise så hittar du dem enkelt. Koppla upp dig mot den dator du är intresserad av, välj masterdatabasen och kolla sedan under stored procedures. Du kan kolla vad (och om) de kräver inparametrar.
Kan ju passa på att lägga in ett tips när jag ändå är igång. Ni som skriver era egna sp:s - döp dem inte till sp_namn eftersom det gör sökningen efter dem ineffektivare. SQL börjar alltid leta efter sp:s med den namngivningen i masterdbn och följer sedan en viss turordning - det hjälper inte att skriva databasnamnet före - det ignoreras.
//Emma