Vad är bästa vägen att gå när man vill ha en tjänst som ska logga in på sql servern och uppdatera vissa tabeller, hur gör man med inloggning, tjänsten måste ju lagra inloggningen någonstans, vart gör jag det bäst? Ska man använda någon kryptering? Beroende på programspråk så kan du lagra det i systemregistret, en config/ini-fil eller dylikt. Config-filen är nog att rekommendera för .Net-miljön, men System-registret funkar ju alltid också. Jag är lite osäker på hur behörigheter fungerar med windows services men om du bara skall läsa så bör det inte vara några problem att använda t ex HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Företagsnamn\Produktnamn. Som sagt någon får gärna fylla i hur det är med skrivrättigheter för en windowstjänst. Är det en tjänst i Windows så kör den ju automatiskt som en användare. Skapa en domänanvändare med bara precis de rättigheter tjänsten behöver för att köras, konfigurera tjänsten att köra som den användaren och lägg sedan till kontot i SQL Server.Strategi med en tjänst
Sv: Strategi med en tjänst
Självklart bör du kryptera inloggningsinformationen (åtminstonde lösenordet) och i .Net finns det stöd för flera olika typer av krypteringsalgoritmer (se namespacet System.Security.Cryptography) och exempel hittar du t ex här : http://www.codeproject.com/dotnet/crypto_net.asp.
För VB6 är jag övertygad om att du hittar exempel på kryptering i filarean eller forumet om du letar runt lite. Har för mig att jag sett detta här vid ett flertal tillfällen.
Ge oss lite mer info om i vilken miljö/språk som tjänsten skall utvecklas i så kan du nog få ännu mer detaljerat svar.Sv: Strategi med en tjänst