Hej! Har du provat med BCP och formatfiler? Med olika kolumninnehåll menar jag att data hämtas från olika tabeller/kolumner och sen presenteras i samma kolumn i textfilen, så som jag visade i exemplet. Så i en och samma kolumn visas tex både kostnadsställe och adress i posterna efter varandra, (så det kan vara olika typer av data). Ugh!!! En enkel textfil via BCP. Ja, jag var rädd för att det inte skulle gå att lösa på ett enkelt sätt. :-/ Så då ger jag mig i kast med en procedur av något slag och ser om jag får ihop det. Att göra en textfil, från sql-tabeller, med OLIKA kolumninnehåll.....
Är det någon som har bra koll på hur man gör textfiler med olika kolumninnehåll - data hämtas från SQLtabeller - se exempel nedan. Eller är det någon som har tips på var jag kan tänkas hitta uppgifter om det. En vanlig textfil kan jag göra i dts-paketen men det är just det här med olika innehåll i kolumnerna.
Jag har letat i böcker och på nätet i flera dagar och men har ändå inte lyckats hitta info om hur man gör textfiler med bestämt kolumnavstånd och OLIKA innehåll i kolumnerna. Filen ska in i ekonomisystemet och måste därför se ut på ett visst sätt, tex det går inte att ha rader med mer än 160 postioner.
Så här ska det ungefär se ut:
200440100 KUNDNAMN ADRESS1 ADRESS2 Postnr ORT 05040305050905033110
800440100 61250 31910 100100000BELOPP
800440100 61150 31911 100100000BELOPP
600440100 AVDELNING 00000SUMMA
Tacksam för hjälp!
/Katarina :-)
Sv: Att göra en textfil, från sql-tabeller, med OLIKA kolumninnehåll.....
Vad menar du med olika kolumninnehåll? Är det olika typer av data eller bara olika rader?
/mickeSv:Att göra en textfil, från sql-tabeller, med OLIKA kolumninnehåll.....
Jag har inte provat varken BCP eller formatfiler för jag har inte hittat tillräckligt med info om dem för att veta hur jag ska göra. Vet du var jag kan hitta mer ingående info om det?
/Katarina :-)Sv: Att göra en textfil, från sql-tabeller, med OLIKA kolumninnehåll.....
Där hjälper varken formatfiler eller något annat.
En procedur (eller liknande) som lägger in data i en temptabell, som ser ut som det du vill ha. Det är nog den enda lösningen - iallafall den snabbaste.
/mickeSv: Att göra en textfil, från sql-tabeller, med OLIKA kolumninnehåll.....
Efter -P dbpassword så fins det en hel del flaggor du kan sätta beroende på om du vill ha filen TAB separerad osv.
<code>
DECLARE @bcpCommand varchar(2000)
SET @bcpCommand = 'bcp "SELECT * FROM tabell" queryout "'
SET @bcpCommand = bcpCommand + 'Filnamn.txt -U dbuser -P dbpassword -c -t -C ACP'
EXEC master..xp_cmdshell @bcpCommand
</code>
Mer info
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/coprompt/cp_bcp_61et.aspSv:Att göra en textfil, från sql-tabeller, med OLIKA kolumninnehåll.....
Jag ska även ta och titta lite på kodraderna om BCF, kan vara bra att ha till en annan gång. :-)
Tack!
Katarina :-)